webForumDet fria alternativet

Hittar inte NASen

7 svar · 2 211 visningar · startad av Thord

ThordMedlem sedan sep. 2000685 inlägg

Hej alla, jag har hjälp en kompis att lägga in W7 på hans dator, men när jag ska leta rätt på hans NAS i utforskaren/nätverk dår jag inte till det. Det är en D-Link DNS 320. Går jag på IP-adress så är det inga problem och den syns i nätverket som mediaenhet, men inte som diskstation. Det är något jag missar, men jag kan inte komma på vad.

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Vad händer om du försöker mappa upp den i utforskaren?

Om du menar arr lägga till nätverksenhet eller vad det kallas så hittas inte NASen, men mediaspelaren kom av sig självt. Så jag missar troligtvis någon inställning i NASen, men jag tycker att jag har tittat överallt.

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Du vill alltså att den ska synas som en diskenhet under Dator ute i vänstermenyn/strukturen i Utforskaren? Eller är det under Nätverk den saknas?

Vad händer om du i Utforskaren skriver \\[datornamn], tex \\server längst upp i adressfältet där sökvägen till aktuell mapp syns? Ibland tappar min server bort sig och försvinner från Nätverk, men skriver jag \\server i adressfältet dyker den upp igen.

Tror jag bara har försökt att söka på \\ip-adress, är lite osäker på vilket namn jag ska söka på.

Så ser det ut

Så här ser utforskaren ut och den enhet som står som lagring öppnar bara windows mediaplayer så det går inte att använda som en hårddisk.

NAS_1.PNG
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det namn som anges någonstans i NASens systeminställningar, exakt var beror på operativ.

I Win7 ligger det under Kontrollpanelen - System & Säkerhet - Avancerade Systeminställningar så rutan Systemegenskaper dyker upp. "Datornamn" kallar Win7 det, där har du "joacim-dator".

Jag fick igång det hela, men fråga mig inte hur. Jag tog bort på NASen det sharenågonting och gjorde om det. Vet inte om det var det som sen gjorde att när jag skrev in ip-adressen när jag skulle lägga till nätverksenhet så föreslog windows själv enhetens hela adress.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)