webForumDet fria alternativet

Spammail

14 svar · 2 918 visningar · startad av Laki_gbg

Laki_gbgMedlem sedan dec. 2004241 inlägg

Jag har lyckats ordna på något sätt att jag skickar fullt med spammail till alla mina kontakter, och jag lyckas inte få väck det hela.

Jag har kört AVG Antivirus, Spybot Search & Destroy och Malwarebytes Anti-Malware och de hittade lite men tog bort det... några dagar gick och nu har det börjat skickas spammail igen men testerna visar inget alls :q

Någon som har någon idé om vad jag kan göra? Detta är verkligen störande och jag har funderat på att formatera om allt men då jag tog och installerade XP på min Vista och inte hittar XP-skivan längre så vet jag inte heller hur jag ska få tillbaks Vista (var förinstallerat när datorn köptes).

Vore oerhört tacksam för all hjälp!

Ingen verkar veta något mer tips så jag undrar ifall någon vet hur jag ska göra för att få tillbaks Vista på datorn? Har som sagt var ingen skiva, OSet var förinstallerat och återställningsskivan har jag lagt nånstans där jag inte hittar den.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det viktigaste är att du tar reda på ditt licensnummer 5 x 5 tecken. Du får fram det genom att köra Advisor eller SIW.
Så tankar du ner en Vista från Microsoft. Bränner den. Tar backup och ominstallerar.
Kanske läge för en uppgradering till Win7?
Köp en ny hårddisk och låt den gamla vara som den är.

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Det finns ju risk att (beroende på vilken typ av mail du använder) det där illasinnade du plockade bort letade upp dina användaruppgifter och lösenord till mailen och skickade dem vidare. Det spelar i såna fall ingen roll om du så bränner din gamla dator på bål och köper en ny, spammen skickas inte därifrån. Testa att byta lösenord på ditt mailkonto och se om det hjälper.
Annars kan det ju vara så att din kontaktlista är snodd också, och att mailen skickas i ditt namn utan att logga in, det är väldigt lätt att fejka en mailavsändare. Om det är det sistnämnda finns inte mycket du kan göra

pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg

Är du säker på att det faktiskt är du, dvs din dator som skickar mail?
För uppdaterade skydd borde hitta något som faktiskt skickar mail, det borde inte gå att gömma så bra.

Om du haft något virus, eller om dina loginuppgifter till en webmailtjänst kommit på villovägar på annat sätt så kan ju spam skickas med din mailadress som avsändare till dina kontakter någon helt annanstanns ifrån, dvs då spela det ju ingen roll om du installerar om din dator.

Så jag skulle be någon av kontakterna om att få se headern på ett av spammailen. Då kan du med (iallafall med lite hjälp härifrån eller via google) se om det verkligen kommer från din dator.
Ett bra sätt är ju att skicka ett vanligt mail till samma kontakt, kommer spam från din dator kommer du se likheter i headern.

En annan indikation kana ju vara att prova att stänga av din dator en dag eller två, eller iallafall över näterna. Kommer det spam under den tiden så vet du ju ganska säkert...

Och kanske viktigast, byt lösenord mot mailtjänsten, speciellt om det är en webmail, hotmail, gmail eller likande där dina kontakter finns.
Så du iallafall hindrar någon för att sno fler nya kontakter av dig.

RED: Aj.... Lite för långsam, samma svar kom visst före. ja, ja.

Spammailen kom när som under dagen/natten förut men sedan när jag hittade programmen som så har mailen endast skickats nattetid (då jag har datorn avstängd)... med andra ord borde jag byta lösenord för då är det antagligen inte från min dator mailen skickas...

Jag ska be en kompis skicka tillbaks ett spammail så att jag får se headern (den drabbade mailen är just Hotmail)... Tack för hjälpen och jag klistrar in headern när jag får reda på den...

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

...har en kompis som har liknande fenomen. Hon har Hotmail och har under nästan ett helt års tid (!) haft detta problem. Mail skickas från hennes hotmail och till alla kontakter. Bra störande. Jag har gjort en regel som skickar tillbaks dem till henne, markerar som läst och lägger i papperskorgen :) för hon verkar inte bry sig, det drabbade inte henne liksom, bara att vissa påpekat det.

info:

Received: from BLU0-SMTP125 ([65.55.111.72]) by blu0-omc2-s29.blu0.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.4675);
	 Fri, 4 Mar 2011 21:53:44 -0800
X-Originating-IP: [122.124.136.164]
X-Originating-Email: [hennesanvnamn@hotmail.com]

Danny skrev:

...har en kompis som har liknande fenomen. Hon har Hotmail och har under nästan ett helt års tid (!) haft detta problem. Mail skickas från hennes hotmail och till alla kontakter. Bra störande. Jag har gjort en regel som skickar tillbaks dem till henne, markerar som läst och lägger i papperskorgen :) för hon verkar inte bry sig, det drabbade inte henne liksom, bara att vissa påpekat det.

Menar du att mailen aldrig skickas iväg till någon annan än till henne själv? Samtidigt som de markeras och läggs i papperskorgen, med andra ord något som sker per automatik och ingen får några störande mail?

pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg

Som jag ser det är det i och med att mail skickas iväg när bevisligen din dator inte var igång ganska klart att det spelar ingen roll om du gräver ner den i skogen.
Och eftersom det skickas till dina kontaker har någon eller mer troligt något loggat in på ditt hotmailkonto.
Antingen pga, av din dator blivit smittat med något (låter troligt då tidigare scanns visat ngt) eller pga. av du lämnat login uppgifter osäkert.

Så hur som helst skall du bta lösenord.

Sen finns ju två alternativa sätt som spam kan skickas i ditt namn.
Antingen sker det verkligen genom ditt hotmailkonto, dvs att en robot verkligen loggar in och skickar via microsofts hotmail servrar. det som är lurigt med det är ju att spamfilter har svårt att stoppa det, för allt verkar ju helt OK, avsändaren stämmer med avsändande mailserver.
det som är bra är ju att byter du lösenord kommer ju roboten att sluta.

det andra alternativet är att din adressbok är stulen och mailen går iväg någonhelt annanstanns ifrån.
dvis via vilken mailserver som helst på internet som inte har ett dugg med hotmail att göra.
det som är dumt med det är du kan inte göra ett dugg åt det.
Det som är bra med det alternativen är många spamfilter borde plocka dem (speciellt om mottagarna har hotmail adresser också) för då stämmer inte avsändaren med avsändande server,

I exemplet ovan som ju inte var från dig, tycker jag det verkar vara ett fall av alternativ 1.
(eller också ett alternativ 2 som studsat runt mellan olika hotmailservrar, det får man kolla upp med hela headern)

Så antingen har det skickats från någon med en adress som till hör en ISP i Taiwan, via en hotmail server.
Eller också är det en mailserver med en adress som tillhör denna isp i taiwan som skickat till en hotmailadress, där sen microsoft bouncat runt mailet mellan två servrar.

Vilket borde man kunna kolla upp om man kom ihåg lite bättre än jag gör nu, och om man har hela headern.

/pebi

122.124.136.164
Registrant:
Internet Dept., DCBG, Chunghwa Telecom Co., Ltd.
Data-Bldg, No. 21 Sec.1, Hsin-Yi Rd.
Taipei, Taiwan 100
TW

Domain Name: HINET.NET

65.55.111.72
OrgName: Microsoft Corp
OrgId: MSFT
Address: One Microsoft Way
City: Redmond
StateProv: WA
PostalCode: 98052
Country: US
RegDate: 1998-07-10
Updated: 2009-11-10

Laki_gbg skrev:

Menar du att mailen aldrig skickas iväg till någon annan än till henne själv?

Nej, jag har gjort en regel på min egen dator som bouncar tillbaka mailen så jag slipper se dem och dessutom kanske hon börjar bry sig då om hon får dem också :)

Detta är verkligen en tragisk historia... jag bytte lösenord och trodde att allt ordnat sig, ingen fick något som helst mail på flera dagar men så idag när jag ska logga in på min Hotmail så är kontot helt plötsligt spärrat och hur jag än försökt med att återställa lösenord, svara på hemliga frågor o allt vad det är så kommer jag ingenstans... det som hänt är att jag fått ställa frågor i ett privat slutet forum (mot Hotmail) och förklara vad som hänt och nu får jag vänta på att de verifierar att det är jag, hur lång tid det nu än tar... hoppas innerst inne att jag inte missat något viktigt mail :(

Någon som vet ifall det är säkrare att använda en annan mail än hotmail, gmail osv - typ Laki@Laki.se eller något i den stilen?? det skulle helt klart vara värt pengarna om man säger så!

ja gmail ska vara väldigt bra har jag hört, hotmail har ofta ryktet om att vara den sämsta webmailen.

Själv har jag aldrig fastnat för webmail. Kör klientmail jag, då kan de skicka hur mycket spam de vill för det är jag själv som styr allt liksom :)
just det, laki.se, har du en sådan domän? Isåfall kan du ju skaffa dig en "riktig" mailadress du med och börja använda valfri klient. Med gmail kan man ju dessutom interagera mot pop3, använder det själv på jobbet :)

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Sök på t.ex. "spoofing hotmail".

Danny skrev:

ja gmail ska vara väldigt bra har jag hört, hotmail har ofta ryktet om att vara den sämsta webmailen.

Själv har jag aldrig fastnat för webmail. Kör klientmail jag, då kan de skicka hur mycket spam de vill för det är jag själv som styr allt liksom :)
just det, laki.se, har du en sådan domän? Isåfall kan du ju skaffa dig en "riktig" mailadress du med och börja använda valfri klient. Med gmail kan man ju dessutom interagera mot pop3, använder det själv på jobbet :)

Jag har inte Laki.se men ifall det gör att jag undkommer sådana här saker så kommer jag lätt skaffa en egen domän... Gmail fanns inte när jag skaffade hotmailadressen så därför har jag haft kvar den, tar evigheter att registrera ny adress på alla ställen :(

Menar du att detta inte kan hända ifall jag skaffar en "riktig" mailadress? Jag ska läsa på mer om spoofing hotmail imorgon, nu är jag mest irriterad över att jag inte kommer in på min mail eller msn x(

jo det kan hända, men man har lite bättre koll på det, någon annan kanske kan ge ett mer uttömmande svar

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b943c234
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)