Som jag ser det är det i och med att mail skickas iväg när bevisligen din dator inte var igång ganska klart att det spelar ingen roll om du gräver ner den i skogen.
Och eftersom det skickas till dina kontaker har någon eller mer troligt något loggat in på ditt hotmailkonto.
Antingen pga, av din dator blivit smittat med något (låter troligt då tidigare scanns visat ngt) eller pga. av du lämnat login uppgifter osäkert.
Så hur som helst skall du bta lösenord.
Sen finns ju två alternativa sätt som spam kan skickas i ditt namn.
Antingen sker det verkligen genom ditt hotmailkonto, dvs att en robot verkligen loggar in och skickar via microsofts hotmail servrar. det som är lurigt med det är ju att spamfilter har svårt att stoppa det, för allt verkar ju helt OK, avsändaren stämmer med avsändande mailserver.
det som är bra är ju att byter du lösenord kommer ju roboten att sluta.
det andra alternativet är att din adressbok är stulen och mailen går iväg någonhelt annanstanns ifrån.
dvis via vilken mailserver som helst på internet som inte har ett dugg med hotmail att göra.
det som är dumt med det är du kan inte göra ett dugg åt det.
Det som är bra med det alternativen är många spamfilter borde plocka dem (speciellt om mottagarna har hotmail adresser också) för då stämmer inte avsändaren med avsändande server,
I exemplet ovan som ju inte var från dig, tycker jag det verkar vara ett fall av alternativ 1.
(eller också ett alternativ 2 som studsat runt mellan olika hotmailservrar, det får man kolla upp med hela headern)
Så antingen har det skickats från någon med en adress som till hör en ISP i Taiwan, via en hotmail server.
Eller också är det en mailserver med en adress som tillhör denna isp i taiwan som skickat till en hotmailadress, där sen microsoft bouncat runt mailet mellan två servrar.
Vilket borde man kunna kolla upp om man kom ihåg lite bättre än jag gör nu, och om man har hela headern.
/pebi
122.124.136.164
Registrant:
Internet Dept., DCBG, Chunghwa Telecom Co., Ltd.
Data-Bldg, No. 21 Sec.1, Hsin-Yi Rd.
Taipei, Taiwan 100
TW
Domain Name: HINET.NET
65.55.111.72
OrgName: Microsoft Corp
OrgId: MSFT
Address: One Microsoft Way
City: Redmond
StateProv: WA
PostalCode: 98052
Country: US