JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Jag skulle behöva lite policy tips och best practice för IMAP servrar. Vi kör egen mailserver på ett relativt litet företag (30-40 anställda). Därför har jag inte satt någon quota på mailkontona. Det fungerar bra till att börja med, men folk lär sig snabbt att det inte finns någon begränsning på hur mycket mail de kan ha på sina konton, och rensar i princip aldrig. Detta gör att datamängden för dessa relativt få personer snabbt överstiger 100Gb+ De är dock duktiga på att sortera ner mailen i mappar och använder mailprogrammet som ett CRM-system. Det börjar dock bli ohanterbart att backupa detta och man vill inte tänka på vad som händer när mailservern crashar.
Tips och idéer? Vad har ni för policy? Ska man införa quouta? Tips på CRM som kan hämta mailkonversationer? Berätta gärna.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Intressant tråd, detta kommer ju att bli problem för många företag i framtiden.
Själv radera jag aldrig, allt ligger ju ute på GMail sedan sex år tillbaka tror jag.
Jag känner när jag söker, att vissa mail ligger på annat ställe.
Man behöver ju inte ta backup på statiska saker, så att lägga undan årsvis borde kunna vara en lösning.
Jag kör flera IMAP-servrar och kör backup med hjälp av rsync, sedan packar jag ihop backupen en gång i veckan och bränner ut den. Då slipper du ta backup på allt som inte ändras, rsync!
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Kolla om du inte kan automat rensa i paperskorgen och junk/spam mapparna och bara behålla senaste månadens eller kvartalet i dom mapparna.
Annars om du har en quota på 2GB så blir det 80GB för 40 användare vilket inte är så mycket egentligen.
Har ni ett bra/effektivt spam filter? Om inte fundera på att skaffa det, om ni har det, kommer det igenom mycket spam?
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg
greyhound skrev:
Jag kör flera IMAP-servrar och kör backup med hjälp av rsync, sedan packar jag ihop backupen en gång i veckan och bränner ut den. Då slipper du ta backup på allt som inte ändras, rsync!
Jo, jag kör differentiel backup, men varvar efter x st med en fullständig. Annars blir det inte roligt att återställa (om du har 1 komplett och sedan 100 differentiella utbrända på skiva ;) )
GunnarD skrev:
Annars om du har en quota på 2GB så blir det 80GB för 40 användare vilket inte är så mycket egentligen.
Har ni ett bra/effektivt spam filter? Om inte fundera på att skaffa det, om ni har det, kommer det igenom mycket spam?
Eftersom de använder mailen som arkiv räcker inte 2GB. Men ett alternativ är givetvis att tvinga dem att rensa. Men jag hör redan nu motargumenten. De har massor av säljkontakter som är 2-3 år och mer, och en del av dessa återkommer som kunder. För detta känner jag att det vore bra att ha ett CRM som är mer avsett för ändamålet att presentera som alternativ.
Vi har outsourcad spam-filtrering. Så de mail som kommer fram är till 99% "riktiga mail".
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Ursäkta att jag väcker denna döda tråd, men ville bara tacka för tipset. Insåg inte hur bra rsync är. Tackar :)