jofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg Kort och gott .. tyckte det saknades en bra tråd för oss med Androidlurar.
Fick min HTC Hero idag, och är än så länge jäkligt imponerad .. förutom EN sak.
Den envisas med att säga att jag är i Sarajevo, säkert en busenkel lösning på det men jag hittar den fan inte.
Men utöver det har jag inte hittat några nackdelar, än.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Jag vill gärna veta hur det känns av någon som har skiftat från iPhone!
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Jag har en iPod Touch och tänkte ju köpa iPhone när de kom, men de visade sig ha för lite minne så den skulle inte kunna ersätta mp3-spelaren, och då var det ju inte intressant. Allteftersom tiden går lär det ju dyka upp en modell med tillräckligt mycket minne, men nu är jag inte lika säker längre. Mest är det ju inlåsningen som skrämmer, både till operatören och till Apple (att man inte får köra vilka program man vill).
Android verkar på så vis mycket trevligare, så det luter nog åt det i stället...
jofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg En nackdel jag upptäckt är att min favorit Opera Mini inte funkar .. Android har inget javastöd? eller? va?
tydal, iPhone finns ju med 32Gb, räcker inte det för att ersätta mp3-spelaren?
Brorsan har en HTC Hero, och han säger att den ibland är lite seg, men annars är han riktigt nöjd
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Funderade lite på en Android-telefon, men blev besviken när jag testade HTC Hero och Magic. Småplastiga och gränssnittsmässigt inte lika intuitiva som iPhone (IMHO).
Dessutom känns det lite smårörigt att alla tillverkare har olika "skal" till Android, hade nog hoppats att utvecklingen skulle skulle vara mer enhetlig och inte "fastna" hos hårdvarutillverkarna så som det är i dagsläget (HTC kommer vad jag förstår inte att släppa 1.6 och Sony Ericssons Android-telefon kommer att ha 1.6 när den kommer ut, trots att 2.1 då redan beräknas finnas ute – dvs. man ligger hela tiden efter i utvecklingen).
Sen saknas ju även samma utbud när det gäller spel och program, och att man i dagsläget enbart kan använda internminnet (512 MB) för att installera OS och program är ju helt klart en stor begränsning. Navigationsprogrammet i min iPhone tar bara det upp över 1,5 GB. Multitouch-skärm och lite snabbare hårdvara hade också varit trevligt.
Tror och hoppas att Android kommer att bli en bra mobilplattform (vill verkligen inte att Apple ska vara ensam herre på täppan), men än så länge känner jag mig nöjd med min iPhone 3GS.
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg
StefanBergfeldt skrev:
tydal, iPhone finns ju med 32Gb, räcker inte det för att ersätta mp3-spelaren?
Nej, jag gjorde misstaget att köpa iPod Touch direkt när den kom ut för att den verkade häftig och man kunde ladda ner api:t gratis. iPod Touch hade ju bara 32 GB minne, så det är ju det jag har. Jag tänkte att man skulle väl kunna leva med lite mindre minne (hade 60 GB på iPoden innan) men det är inte så kul. Hela skivsamlingen får inte plats, så jag orkar inte lägga in nya skivor, för då måste jag ju rensa bland det som redan ligger där.
Nej, aldrig mer en mp3-spelare med för lite minne.
64 GB skulle räcka i nuvarande kvalitet, men helst vill jag ju rippa om skivor i flac, så då ska det ju dels finnas minne till det och dels möjlighet att spela upp flac.
msossnaMedlem sedan feb. 2002476 inlägg
muskot skrev:
Dessutom känns det lite smårörigt att alla tillverkare har olika "skal" till Android, hade nog hoppats att utvecklingen skulle skulle vara mer enhetlig och inte "fastna" hos hårdvarutillverkarna så som det är i dagsläget (HTC kommer vad jag förstår inte att släppa 1.6 och Sony Ericssons Android-telefon kommer att ha 1.6 när den kommer ut, trots att 2.1 då redan beräknas finnas ute – dvs. man ligger hela tiden efter i utvecklingen).
Du kan alltid stänga av skalen (iaf på HTC Hero), att 1.6 inte kommer till Hero beror på att 2.0 nästan kom samtidigt och inte innehöll några större förändringar, 2.0 kommer däremot.
muskot skrev:
Sen saknas ju även samma utbud när det gäller spel och program, och att man i dagsläget enbart kan använda internminnet (512 MB) för att installera OS och program är ju helt klart en stor begränsning. Navigationsprogrammet i min iPhone tar bara det upp över 1,5 GB.
Utbudet utökas hela tiden, klart det inte kan finnas lika mycket som till något som släpptes långt innan...
Google ska enligt uppgifter jobba på möjligheten att spara applikationer på SD-kort. Det är bara applikationen som måste va på det inbyggda minnet, all (tex) kartdata kan ligga på SD-kortet.
muskot skrev:
Multitouch-skärm och lite snabbare hårdvara hade också varit trevligt.
Hårdvaran på kommande telefoner (ex SE X10) är snabbare, men tycker min Hero flyter på riktigt snabbt efter 1.5.
Har aldrig varit så nöjd med en mobil som med HTC Hero...
jofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg Varför jämnför vi ens iPhone och Hero?
Det är som äpplen och päron, förutom att de som väljer iphone får någon form av "översittarbeteende" bara för att de har just en apple-produkt.
Nog om det!
Jag letade igenom market igår och .. det finns en hel del intressanta grejer där..
Vilka appar har ni andra med Android som kan vara bra att ha?
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
jofawe skrev:
Varför jämnför vi ens iPhone och Hero?
Det är som äpplen och päron, förutom att de som väljer iphone får någon form av "översittarbeteende" bara för att de har just en apple-produkt.
Det är ju konkurrenter, så det är väl inte så konstigt? För min del är det i dagsläget bara iPhone OS, Android och Mameo som känns intressant att titta på i mobilträsket.
Ber om ursäkt om det blev lite iPhone-snack i din Android-tråd, men något översittarbeteende anser jag mig inte ha bara för att jag använder Apple-produkter. :q
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Det kanske var min ursprungsfråga. Jag är inte Apple freak, och efter dagens besök på Jansson Data blir jag det inte heller ;-( Varför jag frågade är för att jag är nöjd med iPhone och vill att nästa typ SE X10 skall vara bättre. Då är det inte data om produkten utan felingen som är avgörande. Därav min fråga.
Att Android med sitt öppna format är att föredra är väl ingen hemlighet!
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Så vilken Android-lur anses "bäst" i dagsläget? Samsung Galaxy verkar lämpligast idag för mig, men jag gillar den inte riktigt ändå. Xperia X10 ser enormt lovande ut, enda nackdelen är att den inte lär finnas i butik förrän i Februari.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Eftersom det snart är jul, och jag inte tror på tomten, blir det till att invänta X10. Har hört en del goda saker om den från folk som testat!
Det blir nog min nästa telefon. Vad gör man då med en gammal iPhone?
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg
Dryden skrev:
Jag har hört andra saker om X10.
http://mobil.feber.se/art/168132/slpp_sargen_sony_ericsson/
Jag misstänker att det är SonysEricssons egna applikationer Timescape och Mediascape som ställer till det med Android-version.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Dryden, vi får nog invänta och se vad SE skeppar ut till marknaden. Det kan väl inte vara fel att mata in Android 2.x innan den når marknaden!
Jag har en Samsung Galaxy i7500. Det är en kul lur, det enda negativa som jag sett hittills är batteritiden. Glädjesiffrorna som tillverkaren anger stämmer så klart inte. Ska man ta fram det bästa så får jag säga skärmen, det finns ingen mobil (som jag sett) som slår Galaxyn på fingrarna där. Svärtan är fantastisk och betraktningsvinkeln är hur bra som helst i alla vinklar. Har fyllt på med alla nödvändiga applikationer från Free Market, och saknar inte så mycket, bortsett från en bra navigationslösning. Google Maps i all ära, men den stora uppdateringen som ska komma från Google lär dröja där. Tyvärr går det inte att köpa applikationer från Market, det är bara Free Market som stödjs i Sverige ännu så länge av någon anledning (om man inte rootar sin telefon). Minne finns det så det räcker, men vill man så stödjer den ett MicroSD på 32 gb utöver dom 8 inbyggda.
Sen återstår ett stort frågetecken ang. uppdatering till Android 2.0. Det finns inga klara svar om Galaxyn kommer stödja det. Gör den det så kommer jag ha kvar denna lur länge. Gör den det inte blir det inte Samsung nästa gång, skärmen till trots.. lär väl vara fler som har Amoled-skärm snart också så man får några att välja bland. Blir nog svårt att nedgradera skärm när man en gång haft denna..
legis skrev:
Så vilken Android-lur anses "bäst" i dagsläget? Samsung Galaxy verkar lämpligast idag för mig, men jag gillar den inte riktigt ändå. Xperia X10 ser enormt lovande ut, enda nackdelen är att den inte lär finnas i butik förrän i Februari.
Xperia X1 var ju så gigantiskt svindålig att jag blir lätt illamående vid tanken på en produkt i Xperia-serien, men det är ju möjligt att X10:an oförtjänt får sitt rykte nedsmutsat av sin dåliga föregångare, det är ju trots allt ett helt nytt OS.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Tyvärr har jag inte fått klämma på någon Androidlur än men känns det inte omständigt med tillverkarnas egna skal, vilket försvårar uppdateringar och så vidare? Jag måste verkligen ta tag i det här och gå ner till butik och känna lite på OS:et, känns ju riktigt trevligt.
jofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg Dryden, det går ju välja bort tillverkarens skal.. om man rootar telen.
Jag har dock inte upplevt HTC sense som varken segt eller dåligt på något sätt än. Krävs kanske lite mer användning innan haha
Batteritiden är nog det enda jag kan klaga på i dagsläget, den håller max 1,5 dag.
Nu surfar jag dock väldigt mycket eftersom mitt vanliga Internet inte funkar.. men ändå.