Hej!
Det är så att jag har fått problem med min dator.
Plötsligt skickas "Den här datorn"-rutan upp och det blinkar att jag har ett 10-tal trojaner på mina diskar, men inget virusprogram jag kör hittar något fel.
Jag har testat "Trojan-Remover" som inte ens går att ta bort från datorn nu.
Jag kan inte installera eller spara någonting på mitt skrivbord, ingenting lägger sig där trots att jag installerat det, och programmen/dokumenten kan jag inte heller hitta någon annanstans i datorn. Inte ens på ett usb-minne kan jag spara saker.
Mina skivor för att formatera om datorn försvann när jag flyttade för ca 1 år sedan och när jag och min pappa försöker att bränna ner filerna på skivor som jag behöver för att formatera om datorn så skriver datorn skivan och sen spottar datorn ut skivan och sedan kontrollerar skivan, efter att datorn spottat ut denna. Sedan talar datorn om att skivan inte är tom fast den är tom.
Jag har antivirus-programmet AVG installerat i datorn, det gick att ta bort det men det kom tillbaka för att stanna efter en systemåterställning, så nu får jag med andra ord inte bort det längre.
Vore väldigt tacksam om någon hade några tips och idéer om vad som kan ha hänt och hur jag kan komma till rätta med detta..
En fundering jag har är: Om jag lyckas bränna ner filerna för formatering och jag har massa bös på datorn, kan detta bös följa med på skivan då? Jag tyckte det låter orimligt men fick det förklarat för mig..
tack på förhand!
Mvh Lollo
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Spalta upp problemen i bitar!
Ta ut de viktiga du har som är personligt, i vissa filer typ Word eller PP kan det finnas skit med.
Vissa .exe program har inbyggda dåligheter.
Lägg upp det viktigaste i Molnet med GMail eller liknande så får du kontroll direkt.
När du har plockat ut allt. Ta hem en Linuxbootskiva, kallas ofta Live CD Boota ovh formattera om hela hårddisken.
Lägg sedan tillbaks de operativ som du har licens för. Skapa egna mappar och lägg tillbaka eget material.
När du bränner ut, skapa egna skivor för musik, bilder och annat statiskt.
Lasp skrev:
Spalta upp problemen i bitar!
Ta ut de viktiga du har som är personligt, i vissa filer typ Word eller PP kan det finnas skit med.
Vissa .exe program har inbyggda dåligheter.
Lägg upp det viktigaste i Molnet med GMail eller liknande så får du kontroll direkt.
När du har plockat ut allt. Ta hem en Linuxbootskiva, kallas ofta Live CD Boota ovh formattera om hela hårddisken.
Lägg sedan tillbaks de operativ som du har licens för. Skapa egna mappar och lägg tillbaka eget material.
När du bränner ut, skapa egna skivor för musik, bilder och annat statiskt.
Hej!
Tack för ditt tips.. Jag har sparat ner allt jag tycker är viktigt på skivor och usb.. Linuxbootskiva eller Live CD Boota fungerar det på datorer med Windows? Tänkte pga namnet att det var något för Linux-datorer.. Hittade precis Linuxbootskiva att ladda ner, men den var för Windows XP, jag har Vista, passar det även för Vista?
mvh Lollo
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg En bra fråga! En dator är oftast fri till vilket operativssystem som helst. Ett av de mest inlåsta (och inskränkta ;-)) heter Windows. Med en Linuxskiva kan du säkerställa att hårddisken blir rensad och formatterad på rätt sätt. Om du sedan väljer att köra in Windows är ditt val. Men varför inte ta ner exempelvis Linuxmint. skapa en liten partition på 10Gb och kör.
Sedan kan du lägga på Windows på resten av hårddisken. Då har du alltid två val vid start.
Kolla här http://ftp.df.lth.se/pub/linuxmint/stable/7/LinuxMint-7-Universal.iso Spara ner och bränn den.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Tråd flyttas.
Datorfrågor är strängt förbjudna i "Övriga frågor" - bestraffas normalt med tjärdopp och fjäderskrud.