webForumDet fria alternativet

Microsoft Web Platform Installer

2 svar · 788 visningar · startad av lilja

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

Vad är det den gör egentligen? Om jag installerar den på en utvecklingsdator där jag redan har en massa projekt i Visual Studio, kan den då strula till något?

Jag menar jag har redan IIS konfigurerat för ASP.Net 3.5 och lite annat.

Vad jag förstått hittils är att den installerar stöd för PHP och att en del CMS verktyg såsom http://umbraco.org/ eller http://www.silverstripe.org/ går att installera mha av detta program.

Min fråga är, vad är det egentligen som händer när man installerar applikationer med det verktyget??

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Web platform installern är en paketering av en dröse verktyg och utvecklingskit som från ett gemensamt installationsgränssnitt drar igång olika installationsprogram (och kollar beroenden) beroende på vilka delar du valt helt enkelt...
... ett enkelt sätt att snabbt komma igång med webbutveckling a'la Microsoft från en och samma punkt helt enkelt (du behöver inte jaga en massa installationsprogram - web platform installern håller ihop dem åt dig och startar dem i "rätt" ordning i de fall att det finns beroenden)

När du kör installlern väljer du alltså fritt vilka delar du vill installera (bland dem du kan instalera på din burks OS) - Att installera Visual Studio via web installern motsvarar alltså att lägga på VS 2008 Express (vilket du ju också kan göra via VS 2008 Express' separata installationsprogam) - och det påverkar ditt system på samma sätt som en installation av VS 2008 express ovanpå en tidigare VS skulle göra

PHP är en modul som du kan välja (eller inte välja) att lägga på.
Likaså Silverlight, SQL Server 2008 Express osv. osv. Ingenting "kommer flygande" utan att du väljer det aktivt såvitt jag upplevt.

Har du sedan installerat en produkt via web installern, får du sedan köra den produktens eget installationsprogram från "add/remove programs" i kontrollpanelen för att ändra/ta bort produkten (SQL Express, VS Express osv...)

Vad du kan lägga på med installern är också beroende av ditt operativ - du kan t.ex. inte lägga på IIS7 på en XP-burk med web installern eftersom IIS7 inte går att köra på XP (osv...) - något som det inte direkt trycks på i beskrivningen av web platform installern hos Microsoft :)

Mitt tips!
Testa dig fram i en VPC (motsv.) med ett lämpligt server-operativ om du är osäker och t.ex. "bara" vill testa de nyaste IIS-funktionerna :)
Kolla dessutom upp versionerna på de olika ingående produkterna (uppdateringar av t.ex. PHP-exemplen dyker inte upp i installern lika ofta som de gör på respektive produkts egen hemsida) osv.

Skall du testa att köra någon av PHP-produkterna - så kom ihåg att installera en MySQL manuellt först! (MySQL ingår inte i web platform installern - vilket gör att t.ex. Wordpress och Acquia-Drupal-installationerna (med flera säkert) kräks på dig och avbryts annars även om du startar dem från web installern och den inte "skriker" på dig)

Web platform installern - http://microsoft.com/web förresten om någon missat det - är alltså på det hela taget ett snabbt och relativt smidigt gratissätt att komma igång med systemutveckling för webb under windows om man inte vill jaga en massa installationsprogram :)

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

Okej, då vet jag nog. Då avvaktar jag med jobbdatorn. Kanske ska testa detta på min egen burk, men så är det kul att göra själv också :P

151 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)