webForumDet fria alternativet

Windows instabilt efter installation av Intel Core 2 Duo E7400 2.8GHz

8 svar · 1 354 visningar · startad av Fredde Mannen

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Som ämnet för posten säger: Windows instabilt efter installation av Intel Core 2 Duo E7400 2.8GHz

Installerade nyligen en nyinköpt Core 2 Duo processor, E7400, 2.8GHz.

Dock med default inställningar i BIOS på CPU-ratio, som är Auto. Så blir systemet väldigt ostabilt, och datorn dör mitt iallt, och startar om sig.

Nu har jag ställt in den på minimum i CPU Ratio vilket är något i stil med: 0.6

Då funkar datorn felfritt. Kan spela mina spel osv.

Hur kan jag lista ut vad som är optimalainställningar, vad behöver man ändra på etc. För onekligen funkar det inte med standardinställningarna i BIOS.

Nuläget på konfigurationen:
Moderkort: Asus P5B
Processor: Intel E7400 2.8ghz core 2 duo, ratio 10.5, buss: 1066 MHz
Ram: A-Data 1GB ... något.

Jag har beställt nya ram-minnen, kampanj på Dustinhome.
Min konfiguration om några dagar:
Moderkort: Asus P5B
Processor: Intel E7400 2.8ghz core 2 duo, ratio 10.5, buss: 1066 MHz
Ram: CORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400 (800MHz)

Nu undrar man ju lite vad kan vara den optimala CPU ratio, fbs osv.

Jag vill ju inte överklocka, men systemet blev som sagt instabilt med default inställningarna i BIOS. Dock vet jag ju inte hur det blir när de nya minnena sätts in.

Men vad har ni att säga. Jag är långt ifrån något hejjare på sådant här. :)

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Öka vcore för RAM-minnena. För Corsair tror jag de ska vara på iaf 2.1. Finns rekommendationer på deras hemsida.

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Bara undrar om du laddat ner.. ? Finns även manualer och annan support som kanske kan hjälpa?
http://www.intel.com/products/processor/core2duo/index.htm
http://www.intel.com/design/core2duo/documentation.htm

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

VDim för dom corsair stickorna är 1.9V @ 5-5-5-18 (400HzFSB), vad du skall ha på en 266 bus vet jag inte, men samma volt värde skadar inte, dock kan timingen antagligen sänkas något (4-4-4-13 eller så)

Du körde en "clear cmos" efter installationen av den nya processorn?

"CPU Ratio" som du undrar över är processorns multippel vs system bussen, i ditt fall är det 10,5*266FSB.
Utan överklockning och en minnesratio på 1:1 ger det en max minnesbus på 532Mhz.
(om jag inte räknar fel skall du kunna sätta FSB:Dram ratio till 2:3)

Dock kan instabiliteten med windows helt enkelt kunna bero på att du skulle behöva installera om/reparera.

Även om du inte har tänkt att överklocka så innehåller denna guiden en del nyttigheter: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=723298

Nu verkar det lira på med nya ram-minnena..

Upptäckte att något som hette SpeedStep i BIOs, när det var aktiverat så.. dock windows med en blåskärm och klagomål på hårdvara/drivrutiner etc.

CPUn går nu på 266.88 x 10.5 (dvs dryga 2.8 GHz. )

Så underbart...

Spelade nyligen ut COD4 som rent av lagga och hacka och allt vad det heter med den gamla datorkonfigurationen, men nu lirade det på som det var en film. höhö

Speedstep är en energisparar funktion, lika bra att låta den vara på, den växlar bara ner din multipel till 6x vid tomgång.
Har aldrig märkt av den, den växlar i mitt fall mellan 2.5Ghz och 4Ghz(lätt överklockad E8500)

frankof skrev:

Speedstep är en energisparar funktion, lika bra att låta den vara på, den växlar bara ner din multipel till 6x vid tomgång.
Har aldrig märkt av den, den växlar i mitt fall mellan 2.5Ghz och 4Ghz(lätt överklockad E8500)

Men när jag hade igång den då dog windows...

MusicMaster9 skrev:

...

Troll , jag liksom bara ogillar sådana.

Fredde Mannen skrev:

Men när jag hade igång den då dog windows...

Då har du något fel, någonstans.
Speedstep "slöar" ner CPU vid "tomgång", t.ex surfning och liknanade lättare användning, men det rör bara CPU multipel, systembusen är orörd och skall normalt sett ticka på som vanligt.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)