webForumDet fria alternativet

Programefterlysning, numrera om filer

15 svar · 1 052 visningar · startad av nikolas_helsing

nikolas_helsingMedlem sedan juni 200448 inlägg

Jag har ett gäng bildfiler som heter DSCI0011.JPG, DSCI0012.JPG, DSCI0013.JPG och så vidare. Jag skulle vilja döpa om filerna till 1.jpg, 2.jpg, 3.jpg och så vidare.

Jag har för mig att jag har sett en sådan funktion i något program för många år sedan. Men har dock ingen aning om vad programmet heter eller om den funktionen bara finns i min fantasi.

Någon som vet vad jag letar efter?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Jag har för mig att XP har en sådan funktion inbyggd, så att du kan markera alla filer och trycka på F2 för att byta namn, och sedan ändras namnet på alla filer enligt samma mönster.

JAreMANNENMedlem sedan aug. 20002 272 inlägg

nitro2k01 skrev:

Jag har för mig att XP har en sådan funktion inbyggd, så att du kan markera alla filer och trycka på F2 för att byta namn, och sedan ändras namnet på alla filer enligt samma mönster.

Njae, gör man som du säger så blir det enligt följande mönster:

1.jpg
1 (2).jpg
1 (3).jpg
1 (4).jpg

..osv..

Det finns bra program för att köra namnbyte på filer.
Sök på "File renamer" eller liknande på Google.

corbettiMedlem sedan dec. 200494 inlägg

ACDSee
Ett av mina favvo-program!

....bara å markera bunt/mapp med bilder och köra "Batch Rename".

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Man kan även använda Total Commander.

Kan ACDSee göra sådant, det är ju för bilder?
Fast, det kanske finns en funktion, eftersom några av produkterna hanterar fotoalbum.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

J.N. skrev:

Har det varit tal om något annat än bilder i dnna tråd?

J.N. skrev:

HEJ!

Fast, det kanske finns en funktion, eftersom några av produkterna hanterar fotoalbum.

:q öööh... frågan gällde ju bilder...
och ACDSee är ju för bilder...

HEJ!

corbetti skrev:

J.N. skrev:

HEJ!

:q öööh... frågan gällde ju bilder...
och ACDSee är ju för bilder...

Ja, för att hantera bilder i storlek etc, enklare grafiskt program.
Tror inte att omnamning av bilder fanns i tidigare versioner, dvs innan digitalkameran blev allmängods.
När behövet uppstod för vanligt folk att samla sina bilder i fotoalbum, kom behovet att snabbt ändra namn också.

Jag skulle skriva att det inte stod vilken av företagets produkter det handlar om, men såg på webben att de har en produkt som heter just ACDSee, och är för bildhantering i vid bemärkelse.
Tog då bort meningen om detta, men missade att justera lite av övrig text som kunde missförstås.

Använde PicaView tidigare, har nu Windows XP, och det verkar inte finnas till det?
(Högerklick på bild, förhandsgranskning. Gillar inte xp-varianten.)

Väldigt vad fort och många svar trillade in. :bire

Jag kom ju på att jag hade program på datorn som byte namn på filer. Blev insnöad på att programmet måste vara speciellt inriktad mot bilder... :r

Men tack ska alla ha, jag lärde mig i alla fall en ny funktion i XP (tack nitro2k01). Kan berätta att jag också ska testa Total Commander, har hört mycket gott om den. Jag kanske också blir frälst.

Jag kom ju på att jag hade program på datorn som byte namn på filer.

Vilket? :) nyfiken

corbetti skrev:

Jag kom ju på att jag hade program på datorn som byte namn på filer.

Vilket? :) nyfiken

FileRenamer Basic

nikolas_helsing skrev:

...Kan berätta att jag också ska testa Total Commander, har hört mycket gott om den. Jag kanske också blir frälst.

Nja, jag är inte frälst i den, eftersom den inte använder F-knappar enligt standard Windows, och är allmänt svårhanterlig. :OO

Jag använder den endast som ftp, men det finns personer som använder den istället för Utforskaren; hanterar alla filer i den.

För filnamnsändringar fungerar den däremot utmärkt!

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag brukar använda ACDSee för ALLA filtyper, mp3-låtar osv. Har funnits batchrename i det programmet sedan början. Fast ibland är en klassisk dos-batch-fil oslagbart, den processen har jag automatiserat med programmet jag grejjade igår. http://www.webforum.nu/attachment.php?s=&postid=1025582

Danny skrev:

Jag brukar använda ACDSee för ALLA filtyper, mp3-låtar osv. Har funnits batchrename i det programmet sedan början. Fast ibland är en klassisk dos-batch-fil oslagbart, den processen har jag automatiserat med programmet jag grejjade igår. http://www.webforum.nu/attachment.php?s=&postid=1025582

Först nu som jag har hunnit testa programmet, jag har inte glömt bort tråden. Riktigt snyggt program som du hade gjort! :)

tompeMedlem sedan juni 2004244 inlägg

http://prexa.nu/program_filomdoparen.asp

Brukar jag använda =)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)