reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg Jag har den dåliga förmågan att alltid låta munlädret gå när jag filmer. Resultatet blir ju då att min stämma går som en röd tråd filmen igenom.
Frågan är alltså om det finns program där man kan radera specifika ljudavsnitt från filmer, som t.ex. mitt snack men all övrig ljud är kvar?
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg Det är svårt att helt få bort såna ljud då det säkerligen ligger andra ljud i samma frekvensområde, men visst går det att få det bättre. Vet du om du har tillgång till ett program med någorlunda avancerad Equalizer-inställning till att börja med?
Det man kan göra är att man sänker ned frekvenserna just där ljudet ligger, eller försöker med motsatsen, att maskera bort det.
reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg Tack för svar. Har inte tillgång till några som helst "ljudprogram" så det blir till att köpa så fort jag vet vilket som gäller. Det du sa om frekvens / equalizer lät vettigt. Eftersom jag håller i kameran och därmed kommer närmaremicken så hörs jag myche bättre än övriga ljud. Kanske det underlättar när man "equalizrar" bort mitt eviga surr.
Menar du att du vill ta bort ditt prat, men ha kvar allt bakgrundsljud? Eller går det bra att sätta volymen till noll precis när du pratar?