Han-SoloMedlem sedan jan. 2001290 inlägg Hmmm... jag är lite kluven, jag borde nog ställa frågan i 'operativsystem övrigt' men jag är rädd jag inte får ett tillräckligt bra svar där ;)
Jag verkar köra med policyn '...flest datorer när han dör, vinner!' Jag har samlat på mig 5st vid det här laget och jag börjar få problem. Inget allvarligt dock, bara oerhört nördigt x(
Vad ska man döpa dem till tycker ni?
Jag döper dem efter sagan om ringen figurerna... den snabbaste datorn heter legolas, den med mest hårddisk heter gandalf och frodo är en linuxserver att lita på :r
ja, visst är det nördigt, men jag tror inte jag är ensam...
http://www.ludd.luth.se/~anna/mnames.html
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg Varför inte döpa dom efter serinr på moderkortet? ;)
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Klart att du inte är ensam. Följer man den omnämnda policyn så sitter man ju förr eller senare med en drös burkar... ;)
Att ge de namn från t.ex. böcker och filmer är väl alldeles utmärkt. I alla fall i mindre miljöer. I större nätverk brukar man utveckla en namnstandard där namnet allt som oftast innehåller någon form av löpnummer. Detta för att inte knyta en dator till en viss typ av tjänst. I de fallen är det inte ovanligt att servernamnet är hyfsat kort, innehåller lands- och/eller stadskod samt några siffror.
Vad eventuella servrar sen heter "mot" internet är ju en helt annan femma. :)
Om än burkarna hemma hos mig följer "kodvarianten" och inte böckerna så kan jag dock avslöja att vissa administrativa konton har fått namn efter fiktiva personer... ;)
EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg Att döpa dom efter sagan om ringen figurerna var väl ett bra val.
Men att döpa linuxserver till Frodo för att det e något att lite på så kan jag väl inte direkt hålla med ;)
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Jag anser att det bara finns ett vettigt datornamn och det är data, därför heter mina datorer "data1" och "data2".
madTraxMedlem sedan juni 20041 inlägg Sätt vilka namn man vill, min kompis döpte sin första maskin
till ls (linuxserver) men då man börjar få fler maskiner att hålla reda på så kan man döpa dom ant som serverfunktion eller namn som repesenterar något ex som du skrev ovan
så blir det lättare med tiden att både sköta dom och man vet vad man kör på dom olika maskinerna.
När du börjar få för många maskiner att hålla reda på så skrota ett par och köp en fetare maskin, eller döp om dom till ex linux0[1-9]. mail[0-9]. etc och se dom arbetsredskap istället.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Jag har en domän som heter Gården alltså Garden utan prickar.
Då heter de bärbara som blommor Pion tex
De andra som träd Aspen, Boken Ceder osv
Den här heter Querqus som väl är Ek på Latin.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Datorer är kvinnor. Därför döper man dem till kvinnonamn.
Jag har bland annat datorer som heter Amberle, Sarah, Jocelyn och Melyanna.
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg Jag döper dem efter grekiska bokstäver, sedan blir etiketten på primära HD:n samma som datorns namn och de andra diskarna får andra bokstäver. Hittills har jag:
Alpha - gammdatorn som Lofberg sitter vid. ;) :p
Gamma - server med HD Gamma och Beta i
Lambda - "stordatorn" med HD Lambda och Omicron
Delta - givet namn på en laptop från Dell... ;)
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg dude.lebowski.se
walter.lebowski.se
donny.lebowski.se
jesus.lebowski.se
karl.lebowski.se
bunny.lebowski.se
Heter mina, även om de två sista inte är i bruk. Jag gillar att döpa dem efter karaktärer i filmer, dessutom speglar burkarna även karaktärerna i filmerna lite. Min Firewall är ju självklart Walter, han är hård som få. Dude är ju min arbetsstation, stencool helt enkelt osv.
Det är betydligt jobbigare att sätta vettiga ip-nummer på dem...
Flyttade tråden till operativsystem övrigt som ni kasnke märker.
Själv så döper jag mina maskiner till olika *camp, t.ex basecamp, xcamp etc.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Precis som OveRRidE skriver så är kvinnonamn ett bra val för datorer i hemmamiljö. Mina heter bland annat Dolly, Molly, Nelly, Sally, Betty, Kitty och Patty.
BrantisMedlem sedan dec. 20011 978 inlägg Min dator hette Gixen förut, inspirerat av noden på KTH.
Sedan fler datorer äntrat hemmet heter de Gix1, Gix2 etcetera
Pluto, Venus och Mars :-)