webForumDet fria alternativet

Backup strategi

5 svar · 378 visningar · startad av Viktor

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Jag vill inför någon typ av backup på min server. Jag vill först ta en backup av hela servern (hela HD'n) så jag bara kan lägga in den igen om något händer. Men jag vill även ta backup varje natt på databasen, mail och home katalogerna. Jag har en zip disk på servern där jag tänkte att man kan lägga backup filen och den borde få plats om man bara tar det viktiga, källkoder och text dokument. Vad finns det för bra program som man kan använda?

/Viktor

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Hej.

Ghost funkar bra för att skapa en backup på hela disten.

http://www.symantec.com/sabu/ghost/ghost_personal/

// ranxerox

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Det enklaste är "tar" kommadot, det följer med i alla *nix varianter jag set.

Fungerar ungerfär som zip/rar/arj på pc/windows.

För att skapa ett arkiv:

tar czvf /arkiv/foobar.tar.gz /home /var/mail ....

Då läggs alla filer/kataloger som finns under /home och /var/mail i en stor fil /arkiv/foobar.tar.gz.

För att packa upp

cd /
tar xzvf /arkiv/foobar.tar.gz

Det kan vara problem att ta backup på databaser, beroende på vad det är för databasmotor så behövs det olika kommandot för att antingen tvinga den att s"kriva ut allt från cachen" eller att tillåta att man tar en backup.

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Jag går själv i tankar att jag borde börja säkerhetskopiera lite mer regelbundet innan någon hårddisk väljer att självdö. I vilket fall så hittade jag ett verktyg som heter Flexbackup som jag tycker verkar rätt bra.

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Tack för tipsen. Ska kolla vidare på dessa alternativ :)

/Viktor

nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Använder du mysql så använd mysqldump -all > filnamn (tror jag) för att du ska dumpa alla databaserna på en gång. Det funkade för mig. Sen kör du gzip på dom för att de ska bli små och fina. Glöm inte att köpa backup på alla dina conf filer också. Det är lätt hänt att man glömmer det och får jobba mycket ändå.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)