har ni någon som ni kan rekommendera? Ska sätta upp en gammdator som server och hade tänkt använda linux på den.
Det är en pentium 100mhz med 8 mb ram och kring 1 gigs hd...
/fredde
14 svar · 413 visningar · startad av YtsE
har ni någon som ni kan rekommendera? Ska sätta upp en gammdator som server och hade tänkt använda linux på den.
Det är en pentium 100mhz med 8 mb ram och kring 1 gigs hd...
/fredde
Ta godtycklig dist & säg inte "jag vill ha allt" när du installerar. Minimal installation går att göra med alla (de flesta?) distar.
testade alldeles nyligen med redhat 8 men jag kom inte ens igång med installationen pga att den ville ha mer minne :(
Detta är ett skämt!!!
[Joke]
Redhat 8 betyder inte att det bara behövs 8 mb ram minne.
[/Joke]
Du råkar inte ha lite mera minne att sätta in i den?
haha, det skämtet var ju nästan inte bra :)
nej, tyvärr har jag inge mer att trycka in... men finns det ingen som vet om nån liten och behändlig dist?
8MByte är för lite för dagens Linux.
Dom minsta är nog äldre versioner av Slackware 3 eller 4, tyvärr så vet jag inte var dessa finns, sunet verkar inte ha dom.
YtsE skrev:
nej, tyvärr har jag inge mer att trycka in... men finns det ingen som vet om nån liten och behändlig dist?
Får man föreslå att du tar och skaffar lite minne då? Det kostar ju blott en spottstyver :)
Du kanske kan prova denna:
http://people.freebsd.org/~picobsd/picobsd.html
(Jag gissar att det inte är helt lätt att hitta passande minnen till en p1 ;) )
r/ Eller denna: http://tiny.seul.org/en/
Debian är ganska smidigt om man ska göra en mindre installation.. dvs enbart installera det precis nödvändigaste från början och sen lägga på paket för paket. Har för mig att den installationen heter "Base" men jag kommer inte ihåg så noga från förra gången jag gjorde det.
Om den kräver mer än 8 mb minne vet jag inte, men hur som helst så är det i snålaste laget med minne.. hade varit bra om du fick i 32 iaf.. eller mer beroende på vad du ska köra på den.
det är väl kärnan som kräver mer än 8mb..
har liknande själv tänkte dra in linux på min gammal 486a med 10mb ram.. :)
Blir nog NetBSD eller FreeBSD så fort jag får ork igen ;)
NetBSD är ett bra val när det gäller gamla maskiner. Jag har själv slitit mitt hår med att försöka få in FreeBSD/OpenBSD på äldre burkar, men ibland kan det ta stopp. NetBSD brukar däremot kunna tugga sig igenom allt, även om hårdvaran är slö.
Ang NetBSD vs OpenBSD på gammal burk
För nån vecka sen slängde jag in NetBSD 1.6 på en gammal 486:a som ska tjäna som brandvägg. Strulade från början till slut med bl.a nätverkskorten.. så jag testade istället OpenBSD3.3 som installerade sig via ftp utan några somhelst krångel. Iofs har jag 16MB i ram på den burken, men ändå ;)
återkommer med hur det går för mej så fort jag får tag i en till strömkabel ;)
Ska man börja leka och så saknar man kablar, finns få saker som man kan bli mer less över.. :)
Jag skulle välja Slackware och köra en anpassad installation där man väljer ut de program som man anser behövas för servern, går även att installera fler efterhand beroende på hur mycket utrymme man har kvar. Detta fungerar även perfekt på datorer som du beskriver, så det ska inte vara några problem.
Vissa rekommenderar Debian men jag tror icke på den disten jag.
Re: Ang NetBSD vs OpenBSD på gammal burk
PeW skrev:
För nån vecka sen slängde jag in NetBSD 1.6 på en gammal 486:a som ska tjäna som brandvägg. Strulade från början till slut med bl.a nätverkskorten.. så jag testade istället OpenBSD3.3 som installerade sig via ftp utan några somhelst krångel. Iofs har jag 16MB i ram på den burken, men ändå ;)
Att döma ut en installation pga NIC'et är väl knappast vetenskapligt. ;) Dessutom så lämpar sig OpenBSD bättre som brandvägg, nätverk är ju en större del i deras koncept. :)