Hej
I lördag fixade jag en ny dator, som jag och en linux-kunnig kollega installerade RedHat 7.3 på.
Då berättade han hur jg skulle bära mig åt för att mntera en ny disk, eftersom jag skulle sätta in X antal nya diskar i burken.
Så nu har jag börjat lite mjukt, satt in disken och ska nu montera den i "/glftpd/site/".
Men nu står det still, jag provade att gå in via WebMin och sen Hardware => Partitions ngnting... där skulle man tydligen fixa det här.
Men jag fattar inte ett jota, så ngn som är hajj får gärna förklara hur jag ska göra för att fixa det här.
Om jag sen vill ha åtkomst till den här disken från en WinXpProburk i mitt nätverk, hur gör jag, måste jag dela ut den på ngt spec. sätt i Linux, måste jag söka efter den på ngt spec. sätt i windows, jag är vad man kallar NewBee på Linux så behöver all hjälp jag kan få, Tack !!!
Nu har jag sökt lite runt här oc hittat en del, men det jag inte fattar är hur jag anger vilken disk det ät som ska mountas, tes. om jag har tre diskar i som nu och ska mounta en av dessa, hur anger jag den då? Sen ska jag tillägga att det är en FAT32 disk, kommer ngt att försvinna från disken när jag MOUNTAR den? För det FÅR DET INTE göra... Tack
Jag fattar absolut ingenting...
Fattar inte vad jag ska skriva alls...
Vet ju inte vad den här nya disken heter /dev/hdb1/ ??
har två diskar redan, båda heter hda*
Men nu borde det blit ngt med hdb* men vet inte hur jag ska göra.
JAg vill alltså MOUNTA den nya disken direkt i /glftpd/site/
HUR GÖR JAG?! Disken formateras väl inte?
Måste verkligej ha hjälp med det här, har sökt här, men det finns inget som tar upp mitt problem...
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg 1. Händer inget med datat på disken bara för att du formaterar den.
red/ monterar den, skall det naturligtvis stå. Att formatera den är ju kanske inte så bra (hur katten kunde jag skriva så fel). :)
2. /dev/hda är master-disken på första IDE-kanalen, /dev/hdb är slave-disken på första IDE-kanalen, /deb/hdc är master-disken på andra IDE-kanalen, /dev/hdd är slave-disken på andra IDE-kanalen. När man pratar om t.ex. /dev/hda1 så pratar man inte om diskar, utan om partitioner (/dev/hda1 är första partitionen på /dev/hda). Så du kan inte ha två diskar som heter /dev/hda.
Du måste alltså veta var disken sitter (på vilken IDE-kanal, och om den är master eller slave). Och du måste veta vilken partition på disken det gäller. Vet du inte det så kan du riskfritt prova dig fram.
För att montera t.ex. första partitionen på /dev/hdb så skriver du:
mount -t vfat /dev/hdb1 /glftpd/site
För att detta skall fungera så måste monteringspunkten /glftpd/site/ redan existera. Gör den inte det så skapar du den med:
mkdir /glftpd
mkdir /glftpd/site
Tackså himla mkt, haqdae redan fixat det, men det du just skrev var till stor hjälp ;)