webForumDet fria alternativet

Red Hat 8.0 + 3com kort

13 svar · 565 visningar · startad av Tengblad

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Har precis installerat Red Hat 8.0 och är på väg att försöka skapa ett nätverk med linuxburk som klient och en windowsburk som värddator. Nu verkar det som om mitt 3com kort (3CE990-TX-97) inte vill komma igång i linux. Kortet hittas med vill inte initieras. Några förslag på hur jag löser detta.

( NOTERA: är newbie på linux ) :r

LMDMedlem sedan jan. 200398 inlägg

Vet faktiskt inte om det finns linuxstöd för det kortet.. Jag kan inte hitta det på hardware.redhat.com. 3com-kort brukar normalt inte vara något problem, exempelvis funkar 3c905-korten alldeles utmärkt.

Aj då ska det vara så illa...får kolla vad jag har mer för nätverkskort som kanske kan vara komplativa. Men man tycker ju att de kortet borde funka, är cirkus 1år gammalt kort.

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Finns ju ett antal 3c990 drivare på 3COM:s hemsida att ladda ner. Inte omöjligt att det fungerar med någon av dem:

http://support.3com.com/infodeli/tools/nic/linuxdownload.htm

Hittade även följande sida:

http://www.badula.org/3c990/

Nu har jag laddat lite olika varianter på drivrutiner och ska skapa vad readme-filen kalla en "drivermodule" hur gör jag detta? Det står nått om "+make" sen blir det grekiska för mig. Någon som kan förklara detta lite kort? (Kör grafiskt läge)

Är det annars någon som har erfarenhet av att det skulle kunna funka bättre med ett D-Link-kort?

Om du vill ha ett bra kort, inte bara för Linux utan rent allmänt så rekommenderar jag antingen ett 3c905/B/C eller ett Intel Pro 100+/S/B.

D-link kommer att fungera, i vart fall de som är baserade på Realteks 8139-krets (som dock är en riktig skräpkrets), men du kommer inte kunna köra saker som taggade vlan.

Om vi tar denna drivrutin:

README skrev:

To build the 3c990 driver as a loadable module, you can either:
+ make
to build the driver for the Uni-processor machine

Packa alltså upp källkoden, gå till katalogen med källkoden och skriv make.

När make kört klar bör du (om allt gått bra) ha en fil med namnet 3c990.o. Testa om den går att ladda genom att skriva:

insmod ./3c990.o

Skriv hit om hur det går så fortsätter vi därifrån.

Robban skrev:

Om vi tar denna drivrutin:

README skrev:

To build the 3c990 driver as a loadable module, you can either:
+ make
to build the driver for the Uni-processor machine

Packa alltså upp källkoden, gå till katalogen med källkoden och skriv make.

När make kört klar bör du (om allt gått bra) ha en fil med namnet 3c990.o. Testa om den går att ladda genom att skriva:

insmod ./3c990.o

Skriv hit om hur det går så fortsätter vi därifrån.

Jag använder alltså det grafiska var skriver jag det då? Eller wth ja startar i textläge.

Du får starta en terminal. Använder du Gnome eller KDE som grafiskt skal?

Nu har jag testa det du skrev och det verkade inte funka något vidare.

Terminal skrev:

gcc: command not found
error: 127

Tänkte att jag skulle testa att köra "insmod" på den filen som redan var med (3c990.o) då får jag följande

Terminal skrev:

The module you are trying to load is complied with a gcc version 2 complier, while the kernel your are running is complied with a gcc version 3 complier. This is known not to work

Nått som går att ordna eller ska ja ge upp på detta kort?

Du har troligen inte gcc installerat. Finns en grupp under installationen som heter något i stil med "kernel-development" (eller vad det står -- kommer inte ihåg). Den behöver du.

Självklart går det att ordna. :)

Du behöver kompilera om drivrutinen dock.

Robban skrev:

Du har troligen inte gcc installerat. Finns en grupp under installationen som heter något i stil med "kernel-development" (eller vad det står -- kommer inte ihåg). Den behöver du.

Självklart går det att ordna. :)

Du behöver kompilera om drivrutinen dock.

Ojoj låter farligt ;) Hur gå tillväga?

Börja med att installera gcc! :)

Börja med att installera de utvecklarpaket du behöver. Skriv (som root) i terminalen:

redhat-config-packages &

Se till så att "development tools" och "kernel development" är installerade innan du fortsätter.

Gå sedan tillbaka till källkoden för drivrutinen.

Tyvärr märkte jag nu att det finns en bugg i källkoden (jag fick ett felmeddelande när jag försökte kompilera), så det är mycket möjligt att du måste öppna 3c990.c i en texteditor och ändra rad 171 från:

#include <linux/malloc.h>

till:

#include <linux/slab.h>

Skriv sedan:

make clean

make

Nu bör du ha en ny 3c990.o som du får försöka ladda med insmod enligt ovan. Finns det stöd för ditt kort i den drivrutinen så laddas den och du kan hitta den om du skriver lsmod. Annars så stöds inte ditt kort av just den drivrutinen.

Kan hända att vi får konfigurera kernelkoden lite för att det skall kompilera, så hör av dig om det fortfarande blir fel när du skriver make. Det är inte speciellt svårt, men jag undviker det här för att inte röra till det mer än nödvändigt. :)

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)