webForumDet fria alternativet

Linux i gateway?

4 svar · 234 visningar · startad av knase

knaseMedlem sedan juli 200338 inlägg

Jag har en liten fundering; har nämligen en dator ståendes som gateway, mellan min trådlösa router och mitt lan. På den datorn kör jag 2000 med proxyprogram som delar internetuppkopplingen. Min fråga är nu om det kan vara värt det att köra linux på gatewayen med nån ics för linux, eftersom datorn är en 300Mhz 64Mb, så går den rätt slött med 2000 och mycket hängningar och så vidare...
Jag kanske ska tillägga att jag inte kan nånting om linux, men jag är sugen på att lära mig :)

LMDMedlem sedan jan. 200398 inlägg

Jo, linux kan göra allt du vill (vågar jag påstå :-)

Dock får vi nog reda ut begreppen lite.. En proxy ger i sig självt ingen internetdelning, det är NAT som gör det (dvs låter dig köra med privata ip-adresser bakom NAT-maskinen). Dock är frågan vilka uppgifter som återstår, om det är en bredbandsrouter du har så brukar de oftast innehålla NAT-funktionalitet, och även mer eller mindre avancerade brandväggsfunktioner (dock inte så avancerade som linux kan ge dig).

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Det finns ett gäng linuxdistributioner (t.ex. Freesco) som är speciellt utvecklade att användas som t.ex. router i ett nätverk. Det går förvisso att använda vilken linuxdistribution som helst men det är lättare att komma igång med dem som är speciellt utvecklade för ändamålet.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Vad är det för "trådlös router" du har, det låter som om det är en "bredbandsrouter", isåfall klarar den redan att "dela" bredbandsanslutningen.

knaseMedlem sedan juli 200338 inlägg

jag har en buffalo WLAN-router, problemet är ju att min klientdator ligger bakom gatewaydatorn, som måste stå där den står pga räckvidden på WLAN:et. Delar nämligen mitt adsl mellan två byggnader...
Freesco säger du, får ta och kolla på det

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)