webForumDet fria alternativet

Linux?

11 svar · 418 visningar · startad av worldtech

worldtechMedlem sedan feb. 2003136 inlägg

Kan man ha Linux Redhat och Win2000 och WinMe på samma hårdisk utan att dela upp den?

Hur gör man?

Om man måste dela upp hårddisken kan man få när man startar datorn vilket operativsystem man vill köra?

Hur gör man då?

///Daniel Eriksson

Kramer_seMedlem sedan dec. 2001291 inlägg

Jag tror att du måste dela upp disken, då de inte använder samma filsystem.

Du kan få en "startmeny" där du kan välja det operativsystem du vill starta. I Linux så har du en bootloader med den funktionen.
I NT fanns det även en sådan.

Jag har ingen erfarenhet av att köra både windows och linux på samma maskin / hårddisk.

Hoppas att någon annan kan svara på hur du gör det på bästa sätt.

LinusMedlem sedan jan. 200323 inlägg

Jag hade Win XP inne samtidigt med RH ett tag (använde aldrig windows så den rök häromsistens). Installera på olika partitioner bara. Inga problem. Vid uppstart valde jag vilket operativ jag vill använda.

KenoMedlem sedan nov. 20029 inlägg

Jag har fått hjälp av en kille att installera Debian på en partition brevid min Windows 2000 partition. Det var tänkt att jag skulle kunna välja ur en sådan meny som Kramer_se pratar om. Men det ville inte fungera. Så nu måste jag starta Linux från en diskett istället. Vad jag förstår så är det NTFS (Windows 2000 filsystem) som ställer till det. Du kan ju testa och se hur det går med RedHat... Det var allt jag hade att säga.

Hur installera man det på olika partitioner?
Någon kan förklara?

JAg delade in disken i två partitioner, installerade WinXP på en och installerade RH på den andra. RH tog hand som sin egen partitionering i partitioneringen, så att säga..

Hur gör man för att göra en partition?

///Daniel Eriksson

Du har ett program någonstans som borde ta hand om det misstänker jag.
Jag är Macanvändare och slängde in min disk i min Mac och formaterade den där samt delade upp i 2 partitioner (point & click).
Jag tror inte det är möjligt att partitionera disken utan att formatera den.

Okej men hur gör man en partition när man har formaterat hårdisken?

Jag fattar inte riktigt kan någon skriva på svenska skulle vara tacksamt.

///Daniel Eriksson

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Hej worldtech.

Dina frågor du ställde har besvarats.

1. Kan man ha Linux Redhat och Win2000 och WinMe på samma hårdisk utan att dela upp den?

Svar:: Du kan inte köra alla operativsystem på samma partition.

2. Om man måste dela upp hårddisken kan man få när man startar datorn vilket operativsystem man vill köra?

Svar:: Ja man kan välja vid boot vilket operativ system man vill köra. Man använder sig av Lilo eller grubb (det finns andra alternativ med)

Så nu när du vill ha hjälp att partionera din hårdisk så glider vi bort lite granna från linux/unix tråden. ; )

Det du ska göra::
Först så måste du installera winme sedan win2k sist linux.

Hur du installerar dessa får du vända dig till ::
webForum > OS & Programrelaterade forum > Operativsystem > Windows
Du kan söka där eller skapa ett inlägg.

Det du ska tänka på är att du sparar minst 2,5 gb(beror på vilken linux dist du ska köra) som opartionerat utryme.
Det är där du ska instalera linux sedan.
När winme och win2k är installerat så kan du boota upp på t.ex. Red Hat installations skiva.

Där kommer du få möjligheten att skapa nya partitioner för linux på det opartionerade utrymet.

Om du har frågor angående installationen av Red Hat så skapa ett nytt inlägg här, förklara problemet om du har fått några felmeddelanden så bifoga dessa.

Lycka till.

Ett tips, använd sökfunktionen kan hjälpa till en hel del.

// ranxerox

232 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
229 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)