DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Funderar på att sätta upp en webb- och ftpserver här hemma. Nu är det så att jag kan inget om linux. Har kört RedHat ett par gånger men aldrig fördjupat mig i systemet (kanske dags att göra det :) ).
Någon som kan ge mig lite tips?
Vilken linux distribution skall jag ta?
Vad behöver jag för dator för att köra det? (minne, cpu osv)
Vilken/vilka programvaror behövs? (apache följer väl med de flesta linux distributionerna)
Kom ihåg att jag är nybörjare så försök att prata så ren svenska som möjligt... :e
Jag är full igång.
Jag är fullt igång med att ladda hem ISO filerna till Red Hat. Jag installerar den på en 133 Mhz dator med 2 Gb diskutrymme och med 80 MB RAM. Det tror jag att det ska funka.
Om RedHat går åt pipan så springer jag över till SlackWare....
Välkommen te klubben ;)
RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg RedHat, Mandrake eller SuSE är alla utmärkta nybörjardistar. (utan någon inbördes rangordning) Allt du behöver för webb och ftp serverande ingår i samtliga ovan nämda.
Om du inte ska köra X (grafiskt användargränssnitt) eller ha massor av besökare samtidigt så räcker det i princip att datorn fungerar. Jag har satt upp en web/ftp/mysql tjänst på en 486/33MHz med 20 mb ram och det fungerade alldeles utmärkt. Iofs inte jättesnabbt men ändå. :OO Den dist jag föredrar är Debian GNU/Linux som inte har den fula ovanan att vräka in massa tjänster man egentligen inte behöver.
smartson's burk tycker jag verkar vara väl lämpad för ändamålet. Lycka till.... :birp
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Får se om jag klarar av detta... :) Kommer nog snart och frågar om flera saker...
Tack ska ni ha så länge.