webForumDet fria alternativet

Webb- och ftpserver på Linux maskin

3 svar · 238 visningar · startad av Darren

DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg

Funderar på att sätta upp en webb- och ftpserver här hemma. Nu är det så att jag kan inget om linux. Har kört RedHat ett par gånger men aldrig fördjupat mig i systemet (kanske dags att göra det :) ).

Någon som kan ge mig lite tips?

Vilken linux distribution skall jag ta?
Vad behöver jag för dator för att köra det? (minne, cpu osv)
Vilken/vilka programvaror behövs? (apache följer väl med de flesta linux distributionerna)

Kom ihåg att jag är nybörjare så försök att prata så ren svenska som möjligt... :e

smartsonMedlem sedan jan. 200323 inlägg

Jag är full igång.

Jag är fullt igång med att ladda hem ISO filerna till Red Hat. Jag installerar den på en 133 Mhz dator med 2 Gb diskutrymme och med 80 MB RAM. Det tror jag att det ska funka.

Om RedHat går åt pipan så springer jag över till SlackWare....

Välkommen te klubben ;)

RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg

RedHat, Mandrake eller SuSE är alla utmärkta nybörjardistar. (utan någon inbördes rangordning) Allt du behöver för webb och ftp serverande ingår i samtliga ovan nämda.

Om du inte ska köra X (grafiskt användargränssnitt) eller ha massor av besökare samtidigt så räcker det i princip att datorn fungerar. Jag har satt upp en web/ftp/mysql tjänst på en 486/33MHz med 20 mb ram och det fungerade alldeles utmärkt. Iofs inte jättesnabbt men ändå. :OO Den dist jag föredrar är Debian GNU/Linux som inte har den fula ovanan att vräka in massa tjänster man egentligen inte behöver.

smartson's burk tycker jag verkar vara väl lämpad för ändamålet. Lycka till.... :birp

DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg

Får se om jag klarar av detta... :) Kommer nog snart och frågar om flera saker...

Tack ska ni ha så länge.

258 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
134 ms — hämta forumlista (db)
121 ms — hämta statistik (db)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)