eurecaMedlem sedan sep. 20002 921 inlägg Har fått erbjudande om att köpa en G4 mac till ett överkomligt pris.
Den spinner loss på 350mhz och har nästan 500 mb ram (minns inte den exakta siffran :) )
Så min fråga är om denna burk flyter på bra. Hur är det med Mac os X.. och hur är den att videoredigera med?
Har ju haft en Ibook ett litet tag nu. (600mhz g3 med 384mb ram).. hur stor skillnad kommer jag märka mellan dessa två datorer när det gäller prestanda?
Och är det så att man kan ha dubbla skärmar? Och finns det möjlighet till att uppgradera processorn i den? grafikkort? och vad är den högsta upplösningen jag kan få med en sån här burk?
många frågor blev det. ;)
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Det kan hända att du inte märker så stor skillnad, men den goda nyheten är nog att du kan uppgradera Powermacen med en bättre processor. Mer minne är ett måste (inte för OS X men för videoredigering). Ska inte vara problem med dubbla skärmar - tror jag (annars går det att uppgradera grafikkort också).
Det är som sagt en bra början då det går att bygga ut och uppgradera. :)
eurecaMedlem sedan sep. 20002 921 inlägg låter ju bra!
vart kan man köpa dessa uppgraderingar? vill kolla in prisläget.. och jag misstänker att om man vill ha dubbla processorer måste byta moderkort.. funkar det?
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Kan vara ett bra ställe att börja titta på: http://www.xlr8yourmac.com/
LinusMedlem sedan jan. 200323 inlägg Det är dyrt med ny processor, satsa hellre pengarna på lite mer prestanda från början. Vill du uppgradera till multiprocessor ser jag verkligen ingen anledning att köpa denna, det kommer nog bli svindyrt. Köp bättre på en gång, då sparar du pengar.
Sen får du leta upp ett Geforce 2 MX som någon ägare av dom nyare macarna tröttnat på och ersatt, då kan du plocka upp det för en billig penning.
Den kör nog OS X sådär, vänta dig ingen råprestanda...
Alltså jag är ledsen men jag kan inte rekommendera dig att köpa en 350mhz burk när du vill köra OS X och videoredigera.
Har du lite lödteknik är den ganska safe att överklocka till 450 mhz dock, alltid en början.
(en 800 mhz uppgradering går på strax över 5.000 SEK)
AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg Jag håller med Linus. Försök att skaffa en bättre dator från början. Ta en koll här och se vad för dator som skulle kunna passa, sen kan du kolla prisläget genom att sätta in radannonser lie varstans. ;)
Japp, köp en ny dator.
Har just köpt en emac, och den duger gott. bra pris, hyfsad prestanda.
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Välkommen till Mac-gänget Tomasahl :)