webForumDet fria alternativet

Telia surfinBird och Linux

7 svar · 317 visningar · startad av jme

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Hej!

Jag kör med ett äldre modem av modell Telia SurfinBird 33k6 56k Voice externt och skulle nu vilja testa den med Linux.

Har tidigare använt modemet med en mac och det fungerade bra, just nu kör jag Windows XP och den fungerar bra likaså.
Men av nån anledning så har jag aldrig fått modemet att fungera med Linux(varken på Mac eller på PC).

Gissar att mitt modem iaf inte är nåt winmodem. Mer vet jag inte.
Ska försöka löeta efter information på google men tänkte höra med er om nån har erfarenhet av linux och samma modem?

DpoMedlem sedan aug. 2000159 inlägg

Har ett surfinbird 56k och det fungerar, surfinbird är byggda på rockwellkretsen.

Hej!

Kul att höra att modemet funkar för nån för då borde det funka här med...

Fick du gör några speciella inställningar?

Jag vet inte om det har med saken att göra men i BIOS så står det "modem uses irq = disabled"(eller liknande) hos mig.

I linux(RH 7) så får jag nåt med "Interface failed" när jag fösöker logga in.

RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg

jme skrev:

Jag vet inte om det har med saken att göra men i BIOS så står det "modem uses irq = disabled"(eller liknande) hos mig.

Externa modem använder inte någon irq. Det gör däremot serieporten som modemet sitter på. Växeln i ditt bios används om man vill att datorn ska starta när telefonen ringer.

jme skrev:

Gissar att mitt modem iaf inte är nåt winmodem. Mer vet jag inte.

Externa modem är aldrig winmodem.

Kan du kommunicera med serieporten? Starta något terminalprogram ex. minicom. Anslut till serieporten med modemet. (com1 heter /dev/ttyS0, com1 /dev/ttyS1 o.s.v.) Skicka 'ATZ' till modem. Om modemet svarar 'OK' så är kommunikationen mellan datorn och modemet "OK". :)

Tack!
Eller, nu när jag tänker efter så...när jag är i X-Windows (KDE) så finns det nåt utility som heter kppp eller liknande. Jag kan konfigurera internetanslutningen och så långt att modemet "ringer". Längre än så kommer jag inte. Vet inte om jag måste ställa in nåt annat i systemet.

Sådär! Nu funkar det. För första gången så lyckas jag koppla upp mig på nätet med Linux. Tog ett tag eftersom jag fick systematisk testa olika modem-inställningar.

Nöjd är man....

Sådär! Nu funkar det. För första gången så lyckas jag koppla upp mig på nätet med Linux. Tog ett tag eftersom jag fick systematisk testa olika modem-inställningar.

Nöjd är man....

RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg

jme skrev:

Nöjd är man....

Hur man nu kan vara nöjd med modem!? §e Kul att du lyckades fixa till det. :bire

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)