webForumDet fria alternativet

Problem med Java/Mail

3 svar · 283 visningar · startad av eureca

eurecaMedlem sedan sep. 2000334 inlägg

Nu har man haft IBooken ett litet tag och jag börjar bli arg på den.

Javaprogram vill inte starta. jag installerade en uppgradering från Mac os X 1.2.2 till 1.2.3... och testade även en beta-version av JDK 1.4.x... nu vill varken Jbuilder eller Limevire starta längre. Jag måste verkligen använda mig av Jbuilder i plugget.

Så jag funderar på att blåsa burken o lägga in allt på nytt.. strunta i betaversionen av JDK 1.4 och installera Jbuilder efter jag installerat alla uppdateringar till Mac osX...

Har dock två problem, jag vet inte hur man blåser rent en mac.. men antagligen genom att sätta in startskivorna som följde med den?

och hur sjutton gör jag med det inbyggda Mail-programmet? går ju inte att spara mailen.. dvs göra backup på dom... jag fattar inte heller hur jag kan flytta över mailen till outlook...

Så länge jag inte kan lösa det här med mailen som jag vill ha kvar så sitter jag fast med en Mac som jag inte har så stor använding av just nu.. måste ha jbuilder i den ju.. hjälp mig! ett äpple till den som löser mina problem ;)

annars kan jag säga att jag fortfarande är nöjd med min ibook och att jag är imponerad av talstyrningen.. den är rätt cool, om än inget jag vill använda på kontoret.. hehe :)

CyberPetMedlem sedan dec. 19993 696 inlägg

Har du en extern hårddisk kan du göra en backup på vad du vill/behöver med hjälp av Carbon Copy Cloner, annars hittar du dina mail:

~/Bibliotek/Mail/Mailboxes

eller sök på .mbox

(~ betyder din användarkatalog om du inte visste)

eller gör en sökning på "Mail" och spara allt så lär du inte förlora något.

eurecaMedlem sedan sep. 2000334 inlägg

kollade in det nu.. det ska nog funka o ta en backup..tack! :)

hur blåser man en mac då? något att tänka på när man gör det?

CyberPetMedlem sedan dec. 19993 696 inlägg

Starta från System-CD:n och istället för Installationsrutan går du under Programmenyn och väljer DiskUitility (Diskverktyg) och där kan du radera hårddisken, partitionera den osv. Sen kan du gå tillbaka till installationen och göra din installation.

127 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)