webForumDet fria alternativet

Mailserver och Linux

3 svar · 327 visningar · startad av lejzer

lejzerMedlem sedan juni 2002263 inlägg

Hej!

Vi är i valet och kvalet att uppgradera vår mailserver från nuvarande Exchange 5.5 och NT4 Server till Win2000 och Exchange 2000, men jag skulle vilja veta vad som skulle krävas för att köra denna typ av lösning under linux istället.

Vi är ca 40 personer. Blandad miljö mac/pc

Kan tänka mig att köra IMAP, men vad behöver jag för att få ihop en komplett mailserver. Vad kan detta innebära för förändringar för användaren, problem etc?

Det blir ju framför allt en MYCKET billigare lösning eftersom MS har 1000 olika licensformer etc.

Tacksam för tips och synpunkter.

Mvh

Martin

RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg

Du kan ju kolla http://www.stalker.com/CommuniGatePro dock ej gratis med det är kanske inte ett krav heller.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Som mailserverprogram (för att skicka och ta imot mail) används ofta sendmail eller postfix, dessa följer med alla distributioner av Linux och *BSD.

För att läsa mail kan man använda pop3 och/eller imap, program för detta följer också med alla Linux och *BSD distributioner.

Och det bästa av allt, licensekostnaden är 0kr.

Som mailklient kan man förslagsvis använda Eudora som är gratis om man står ut men lite reklam, om man köper Eudora så slipper man reklamen.

RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg

Som mailklient kan man förslagsvis använda Eudora som är gratis om man står ut men lite reklam, om man köper Eudora så slipper man reklamen.

Eller evolution om även klienterna kör GNU/Linux.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)