PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg tjena
tänkte nu ge linux en chans och testa det om det är nått för mig så jag tänkte dra ner mandrake som jag förstått vara lite utav en nybörjarversion. läste i pc för alla att man kan ladda ne den på ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrake/ men det finns ju jätte många filer..
läste någonstans att de ända filer jag behöver är dessa:
Mandrake90-cd1-inst.i586.iso
Mandrake90-cd2-ext.i586.iso
Mandrake90-cd3-i18n.i586.iso
som finns på: ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrake/iso/
stämmer det?
är det bara att bränna dessa och sedan starta om datorn med cd1 i?
tack på förhand!
RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg Japp, det stämmer på pricken!!
Lycka till... :bire
/R
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Japp det stämmer. så gjorde jag i alla fall. Har aldrig använt linux förut och lyckades direkt att få till en dual boot med win xp och mandrake.
edit: Lite sen var man visst
RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg dahlgren!
Tur att vi är överens!! :e
/R
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg okej, tackar grabbar!
dahlgren: kör också xp nu och funderar på om jag ska köra dem på samma disk eller om jag ska köpa en till hdd, vad tycker du? (andra får givetvis också svara ;))
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Eftersom linux trivs bäst på en egen partition så måste dela upp din befintliga disk om du inte köper en till.
Om du ändå funderar på att köpa en disk till så är det absolut enklaste, då slipper du röra xp och om du inte gillar linux'en så är det enkelt att göra om den så att windows hittar den.
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg om man gör en till partition till linux men tröttnar på det kan mna då ta bort den partitionen så att det bara blir en enda stor igen?
verkar enklasr att göra en ny partition då jag annars måste vänta typ två månader.. ska ut och resa lite nästa månad så jag har inte så jätte stor lust att slänga några tusen på en ny hdd just nu..
nått tips på bra program som kan skapa (redigera?) partitioner?
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg hmm.. har läst rätt mycket om partitioner och sånt och risken att det blir fel verkar vara väldigt stor :/
skippar nog hela linix köret ändå.. eller kasnke om jag kommer över nån dator nångång så kan jag ju slänga in det där...
aja, tack iallafall grabbar (om nån vill ha Mandrake 9.0 på skivor så har jag över ;))
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Det går att göra som du beskriver med Partiton Magic, men det är ingen säker metod.
Sök lite här i forumet så får du fram flera inlägg som handlar om hur Partition Magic förstört deras windows partitioner.
Iofs så har det aldrig hänt mig, men jag kör endast PM 5 och botar upp maskinen via diskett.
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Jag partionerade med partition magic och det var en lång mardröm som sträckte sig i flera dagar. Datorn startade inte mm fick skriva nya bootsektorer med xp-skivan ett 10-tal gånger. Men som alla vet närdet gäller datorer så kan man göra på samma sätt 10 gånger och misslyckas. Medans på det 11:e försöket så funkar det. Det handlar bara om att vara envis. :OO
jtMedlem sedan juni 2000350 inlägg Jag har använt BootIt på win2000 med Ntfs för att ändra storlekar m.m.
Har inte haft några problem men det går säkert att misslyckas.
Finns en 30 dagars version
http://www.terabyteunlimited.com/bootitng.html
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg
GunnarD skrev:
hur Partition Magic förstört deras windows partitioner.
precis, därför så struntar jag i det hela.. tack ändå grabbar!
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg aja, vad kan jag säga.. opps I did it...
har installerat linux mandrake 9.0 nu relativt smärtfritt förutom en grej.. kommer inte åt windows nu...
partitionerade med PM 8.0 och allt gick frid och fröjd tills jag bootade med rescue disketten från PM så jag skulle kunna öppna windows och sen fixa till så att jag kan välja os vid uppstart av datorn.
nu väljer den automatiskt linux, vilket iof fungerar fint, använder det just nu, men jag vill ju ändå kunna använda windows oxå, speciellt eftersom det är där jag har allt och det mesta utrymmet finns.
nån som vet hur jag ska lösa det?
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Ändra genom bootmanagern i linux. Kommer tyvärr inte exakt ihåg hur jag gjorde men det finns säkert nån som kan svara på det här.
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg okej tack, nån som vet? ska kolla lite själv men eftersom jag inte har en anon om vart så tror jag inte att det går så bra ;)
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg kan nu välja os som jag vill använda dock har xp typ förstörts :( ska se om jag kan fixa det..