webForumDet fria alternativet

Bästa dist......

15 svar · 544 visningar · startad av eddy1

eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg

Vilket är den lämligaste distrubitionen om man vill sätta upp en server... typ för mail, filer och web...

och även var kan man ladda ner dom. finns det färdiga för nedladdning som bara är att bränna på cd sen eller???

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Hej eddy1...

Denna fråga har kommit upp ett antatl gånger här på webforum.
Inte för att vara taskig eller oartig, men man blir lite less. =)

Alla böjar med någon dist, vissa fastnar kvar med denna dist vissa inte.
Men alla plockar sig en favorit, som man vill att alla andra ska köra.
Alla linux distar bygger på samma kärna, de flesta bygger på samma programvara.

Så det är bara en fråga hur man vill arbeta med operativsystemet som avgör vilken dist som är bäst för t.ex. mig.

Här kan du ta dig en titt på lite olika distar.
https://www.linuxiso.org du kan även ladda ner dom här.

Jag tänker inte säga vilken dist jag tycker passar sig bäst som server...
.... för det kommer nog komma några inlägg till som gladligen berättar det..

// xerox

VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg

Slackware och Debian ska väl visst vara bäst lämpade för servrar ...?

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Kör server med RedHat, och jag förstår inte varför det skulle vara sämre än Slackware eller Debian? :q

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Bygger man en server så kompilerar man oftast själv in de serverprogram man vill ha och gör således en minimal installation från början. Eftersom kärnan och programvaran är samma plus att man själv kompilerar programmen, så blir det i praktiken ingen märkbar skillnad oavsett vilken dist man väljer.

Vill man ha en renodlad server av något slag så kanske man kan titta på OpenBSD eller liknande då dessa är ämnade för ändamålet och har ett bra system när det gäller säkerhetsfixar m.m.

VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg

Den bästa är den distribution som man kan.

Slackware, Debian och Redhat kan alla bli bra servrar om man vet hur man konfigurerar dem rätt. Jag har själv använt alla 3 och de har sina olika fördela och nackdelar.

Om du är nybörjare så är förmodligen Red Hat enklast att komma igång med.

Slackware är den mest flexibla av de tre men kräver samtidigt mer kunskap av systemansvarige.

Debian kan sägas vara ett mellanting mellan de två.

Både Redhat och Debian har mera avancerade pakethanteringsystem med möjlighet till automatisk uppdatering av säkerhetspatchar.

Själv föredrar jag Slackware mest pga dess stora flexibilitet.

Flexibelt på vilket sätt då? Vad kan du göra i Slackware som du inte kan göra i RedHat, Mandrake eller alla andra distar?

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Slack är verkligen oförlåtande, och ger inga säkerhetsnät att sätta upp. Om du tar bort paketet för XF86 så varnas inte för att KDE kräver detta. Istället tas paketet bort, och du får själv lista ut varför det inte fungerar riktigt. Resten av systemet är likadant: du får väldigt lite hjälp att göra saker, alla delar förväntar sig att du vet vad du pysslar med.

Slack är alltså litegranna som att ge en riktig grävmaskin till en femåring: resultaten kan bli katastrofala om du inte vet vad du pysslar med, men jävlar vad du kan göra saker om du vet vad du gör.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Chainsaw
nu snackar du om pakethanteringen inte operativet

du kan radera dina systemfiler i windows osså
ett operativ är inte dåligt abra för användaren är pantad

VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg

Paketheteringen är en viktig del av en distribution.

I Linux kör man vanligtvis en vanlig användare och inte som root. En vanlig användare kan inte ta bort viktiga filer i Slackware - det kan bara root göra.

Så länge som man har en systemadminitratör som vet vad han gör så är det inga problem

...men jävlar vad du kan göra saker om du vet vad du gör.

Jo, men det kan du ju i andra distar också. Och skulle du nu vilja ta bort paket i RH som andra paket är beroende av, så kan du det också utan några som helst problem.

Så frågan kvarstår. :)

PacmanMedlem sedan juni 200246 inlägg

I min mening, då finns det ingen "bästa dist". Möjligen kanske det finns distar som är mer lämplig att använda till en sak eller en annan, men alla system är samma i botten. Sen beror det ju också på hur man är som person. Är man nybörjare eller vill ha en lätt dist i windows anda och att man inte vill lägga ned allt för mycket tid på systemet, då är väl redhat, mandrake eller suse ett bra alternativ. Men sen finns det ju de som tycker om att anpassa och konfigurera allt själva, välja paket för paket osv. Då finns ju bl a min favorit slackware och även debian är ett bra val. Det blir att man testar en dist, sen fastnar man för den och gör allt med den. Liksom jag har gjort med slack, kör det på laptopen, servern och på workstationen. Så mycket är upp till personen i frågan, hur mycket tid man vill lägga ned :)

Men sen finns det ju de som tycker om att anpassa och konfigurera allt själva, välja paket för paket osv.

Jo, är en sådan person själv. Men jag förstår inte varför man inte skulle kunna använda RedHat för det? Det går att anpassa och konfigurera precis lika mycket i RedHat som i andra distar.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Vetgirig
asså har du någonis lyckats radera systemfiler på en Rätt confad WinNt server då du är inloggad som användare

nä precis

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

mayday: Jo, det går att göra. Dessutom har jag lyckats sänka en NT-server med hjälp av en diskett. Metoden?

1. Repa spår noll
  2. Sätt in i diskettstationen ;)
  3. Fönster+E
  4. BSOD
  5. ???
  6. Profit. ;)

Minns inte exakt vilken servicepack det var, men personen som precis skrytit om hur stabilt systemet var skrattade inte direkt. Inte heller log han när han installerade Win2K Server på den, bad mig försöka ta ner systemet och jag ryckte ur sladden.

VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg

Chainsaw skrev:

mayday: Jo, det går att göra. Dessutom har jag lyckats sänka en NT-server med hjälp av en diskett. Metoden?

1. Repa spår noll
  2. Sätt in i diskettstationen ;)
  3. Fönster+E
  4. BSOD
  5. ???
  6. Profit. ;)

Minns inte exakt vilken servicepack det var, men personen som precis skrytit om hur stabilt systemet var skrattade inte direkt. Inte heller log han när han installerade Win2K Server på den, bad mig försöka ta ner systemet och jag ryckte ur sladden.

Det där är hårt ... Det där är väldigt hårt! :bire

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)