webForumDet fria alternativet

Byta X i Slackware

6 svar · 473 visningar · startad av Viking

VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg

Har skapat en fil som heter .xinitrc med detta innehåll:

exec kde

Detta fungerar inte (filen ligger i /root/), X startas men avslutas nästan direkt och jag får ett felmeddelande om att "kde" kunde inte hittas. (Ja, jag har kde på datorn, tog med det paketen när jag installerade Slack.) Tar jag däremot bort filen igen så fungerar det, men då öppnas fel X, dvs det jag vill byta ifrån.

Ska det vara någonting annat än kde eller ska filen vara någon annanstans?

:r

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Har aldrig kört Slack, men "exec startkde" heter det väl i de flesta distros?

ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg

Hmm, lite inte på mig för jag är inte så van vid Slack. Men testa detta:

Gå in i /etc/inittab och ändra följande:
id:3:initdefault

till:
id:4:initdefault
(bara 3 till 4 alltså)

Nu startar systemet i runlevel 4 vilket innebär att du får en grafisk inloggning där du kan välja fönsterhanterare. Till det har jag en fråga till er andra, alternativen som man får där i fönsterhanterar-menyn - var lagras de? Har nämligen laddat ner och kompilerat en annan fönsterhanterare som inte finns med där. Vill ha in den i menyn!

Provade med:

exec startkde

Detta fungerar utmärkt! :)

ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg

XFCE, är det en vanlig fönsterhanterare? När vi ändå är inne på ämnet menar jag. Har tröttnat på KDE's ostabilitet och letat mig fram efter en ny enkel och kompakt lösning.

Passar på att ställa en liknande fråga; är det någon större skillnad på KDE och Gnome?

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

KDE är mer fokuserat på att allt ska vara enhetligt mellan program, och är minnesintensivt. Gnome ligger betydligt bättre till för den som vill ha mera ögongodis, och är processorintensivt.

Båda är bra. Välj den du tycker om.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)