webForumDet fria alternativet

Mindre problem

9 svar · 284 visningar · startad av kalleballe-4

kalleballe-4Medlem sedan apr. 2002149 inlägg

Nu när jag då skulle installera RH7.3 boota den inte.
Gjorde en boot diskett med Rawrite. Efter att jag då formatera skulle jag installera. Stoppa i boot disketten och upp kommer Boot faild. Jag har linux install skiva ett i men den bootar inte för det.

kan man instakllera linux från windows på en annan dator? konfas installälningar i installations progrmet som man inte kan ändra sen? iså fall, hur skall man boota cd från windows?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Har du ändrat ordningen i BIOS av var datorn ska försöka boota från först? På de flesta datorer, om inte alla, kan man vad jag vet välja CD-ROM som boot-alternativ. Du brända din skiva rätt annars? Med avspegling av .bin-filen?

bin :q , jag ladda ner en iso fil från ftp.sunet.se och brände den, jag brände inte in iso filen så där bara :p utan alla filer kom in rätt å så menar jag. Jag har prövat att ändra boot årdningen i bios ja men som sagt, allt som kommer upp på är "boot Failed"... man kunde asså inte installera på en annan maskin och sedan stoppa in den hd:n i burken sen?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Ja, .iso menade jag ju. :r

Du kan ju försöka, men jag är lite osäker. Jag har aldrig hört nån göra så.

tänkte väll det, bin... =)
skall pröva detta, men hur skall man gå tillväga för att starta bootprogramett då??

hallå, någon som vet om detta går eller?

SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg

Har du verifierat att ISO-filen inte blivit korrupt vid hämtningen?
Det borde finnas en fil med MD5 checksums för de olika filerna på samma stäle som du hämtade ISO filen.
http://www.webforum.nu/showthread.php?threadid=45767&highlight=checksum+md5

dom hade inte blivit korrupta. någo som vet om detta funkar? att instalera på en annan maskin?

copyrightMedlem sedan maj 200119 inlägg

Ställ om i BIOS att den ska boota från cd som första... då funkar det... sen är det säkert bara att installera för dig!!

Nog kan det går att installera från en annan burk men du lär ju få strul med hårdvara...

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
128 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)