Hejhej,
Undar vilken linux disturbiton som är bäst. Det jag skall ha Linux för är det som nästan alla andra också använder det för, server.
Server skall inte bara vara en webserver utan också alla andra saker. så vilken dist är bäst på server?? :birp
Bästa disten
Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD
6 svar · 300 visningar · startad av kalleballe-4
Senaste DatorMagazine tidningen har ett test av RH, SuSE och Mandrake, och om jag inte minns fel blev deras resultat:
- SuSE
- RH
- Mandrake
Det test som gjordes i datormagasinet var av de 3 största distarna av linux, de sade det själv att de var "jättarna" de testade.
Men om man läser ur samma tidning så har de en artikel om att confa upp linux som en server, då vart slackware ett bra alternativ.
Jag vill inte säga att slackware är bäst, det finns någ inte någon linux dist som är bäst, men det finns för och nackdelar.
Fördelen med slackware är att man får en bra översikt på vad som händer med boxen, hur man confar den mm. En baksida med suse t.ex är att man inte riktigt har koll på alla configurationer som görs grafiskt.
Det jag försöker säga är att smaken e välls om baken ,,,, delad =)
Men jag tycker att slackware är ett bra operativsystem att börja med, inte för att det är lätt att instalera eller lätt att confa,, utan att man lär sig det från grunden,,,
// xerox
Debian!
Vilken är bäst? Det kan man som sagt inte svara på! =)
Själv föredrar jag Debian... men Slackware verkar oxå mycket bra.
En av fördelarna med Debian är (tycker jag) att det är ganska lätt för mig som nybörjare att komma igång. Den största fördelen med Debian är pakethanteringen... jag installerade Debian för första gången före jul... Debian 2.2r4, tiden går... 2.2r5, 2.2r6 och 2.2r7 är passerade och nu är man uppe i 3.0.
så till fördelen... apt-get... ett verktyg som gör det OTROLIGT enkelt att INSTALLERA, UPGRADERA, AVINSTALLERA ... och det jag gjorde igår!
**```
apt-get dist-upgrade
från 2.2r4 till 3.0 helt utan problem! Den laddade hem 66MB från en spegelserver och installerade... BUSENKELT
Men snälla nån, sök! Den här frågan har ju vart uppe 10 ggr innan. Personligen gillar jag dock Slackware.
Jag kör RedHat...
Han-Solo skrev:
Debian 2.2r4, tiden går... 2.2r5, 2.2r6 och 2.2r7 är passerade och nu är man uppe i 3.0.
Jaha, så 3.0 är "stable" nu... Det förklarar ju ett och annat!!! Var lite fundersam efter att ha installerat Debian men bootdiskar från 2.2r6 disten och när systemet bootade så stod det 3.0!!! :r
Min serverröst går oavkortat till debian, kan det bli enklare än med dselect?? :birp
/Roger