webForumDet fria alternativet

Linux och Windows på samma dator.

5 svar · 340 visningar · startad av nizzy

nizzyMedlem sedan juli 2001183 inlägg

Hejsan!

Först installerade jag linux på min 40giggare. När jag gjorde mina partitioner med cfdisk sparade jag en primär partition på 10gig som jag tänkte installera windows på. Så här ser min partitionstabell ut nu:

hda1 primär win95 FAT32 LBA
hda2 primär linux /
hda5 logisk linux /boot
hda6 logisk linux /usr/local
hda7 logisk linux /home
hda8 logisk linuxswap

När jag sedan skulle installera windows på hda1 bootar jag på winxp skivan och kommer till steget "Setup is inspecting computer hardware configuration.." och sedan blir det svart. Och så förblir det..

Är det något med min partitionstabell som windows ej förstår?
Tacksam för svar..

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Ta bort denna partition; hda1 primär win95 FAT32 LBA och testa igen, låt sedan Windows XP:s installationsprogram skapa och formatera den partition som han ska ligga på. (du bör dessutom använda NTFS till ett NT system som XP)

Tvärtemot vad många tror så är inte FAT/FAT32 fullt dokumenterade annat än för Microsofts OEM partners, det är mycket gissningar (reverse engineering) från GNU folkets sida när dom gör sina implementationer av detta filsystem.

r/ du måste köra lilo igen sedan från Linux för att kunna boota XP, eller så kan du göra tvärtom, att XP:s bootmeny laddar lilo som i sin tur startar Linux, här beskrivs det hur du ska göra; http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=301635

Jo jag har redan provat att ta bort partitionen och köra winxp.. och samma problem inträffar.. anledningen till att jag kör fat är för att få skrivrättigheter när jag sedan mountar i linux.. Håller på och tillverkar ett par pmq 7.0 rescue disks.. hoppas på att de löser problemet.

Fan.. har ju gjort det här förut.. dock inte med så många logiska enheter.. Det känns som att det är där skon klämmer. I cfdisk verkar det som, om jag har förstått det hela rätt, att man inte kan skapa utökade partitioner. Kan det vara det som är problemet. Hoppas inte de, för isåfall måste jag nog rensa hela skiten, igen.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Det brukar vara enklare att göra tvärt om, installera Windows först sedan installera Linux, och lägg Windows på NTFS, Linux klarar av det.

simsalabimMedlem sedan okt. 2001295 inlägg

Jag använde cf-disk för att göra partitioner. Jag gjorde en NTFS, en FAT32(för fildelning, t ex mp3)och en linux native och en swap för linux. Sen installerade jag Win 2000 först på NTFS-partitionen, och så linux på sin. Det funkade bra och måste väl motsvara XP/linux. :h

Hallå!

Partition magic disketterna löste mitt problem. Nu kan jag installera windows på den partitionen.

GunnarD ==>> Ok jag trodde inte att jag kunde skriva till NTFS-partitioner med linux, visst var det så förut iaf? Eller har jag fått det om bakfoten kanske? Får väl göra en ominstallation i värsta fall.

Tyvärr hamnar ju den partitionen som I: i Windows.. Det borde gå att lösa på något sätt va? (inte för att det spelar så stor roll men man är ju så himla van med ett C) Jag antar att jag inte kan ändra på detta _nu_ utan det måste väl isåfall göras under installationen?

Och en sak till.. Finns det någon här som har lyckats få igång scsi-kortet tekram DC-315U i linux? Verkar inte som att det finns stöd i kärnan och drivrutinerna som finns på tekrams ftp-server finns bara för slackware 7.1..

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)