Hej!
Jag har en extern SCSI hd, kopplad med specialkabel till baksidan av datorn. Ibland hänger sig min Mac och jag måste stänga av den med knappen på baksidan. När den bootat om, brukar vanligen SCSI hd:n inte visas i Finder.
Hittills har jag lyckas få fram scsi hd:n genom att reboota några gånger och varje gång zappat PRAM-minnet 3 gånger, som ju brukar rekommenderas av folk.
Men denna gång får jag inte fram hd:n i Finder, trots att jag upprepat proceduren > 4 gånger.
Jag har försökt rescanna bussarna med Drive Setup utan resultat. Sen provade jag att göra samma sak med Norton Utilities två gånger. Båda gångerna hängde det datorn.
Jag vet att det finns ett gammalt Apple-verktyg (typ System 7), numera ersatt av Drive Setup. Tyvärr ligger det verktyget på SCSI hd:n och jag har glömt vad det heter. Skulle det kunna funka med det och framförallt, vet någon en lösning?
Hårdvara: PowerBook 5300c
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg På min G4 på jobbet har jag en extern brännare och en scanner som jag ibland glömmer slå på innan uppstarten.
Då har jag ett utmärkt litet program under Äpplemenyn - Inställningar som heter SCSI Probe som ordnar den biten. Den letar igenom scsikedjan på nytt och aktiverar eventuella nya enheter så jag kan använda scannern genom Photoshop utan att starta om. :)
Aha, jag har tyvärr inte app:en. Ska leta på internet. Glömde säga att jag var inne på tillverkarens hemsida (LaCie) https://www.lacie.com
Finns en app som heter Silverlining men den kostar.
Min HD har mer info som jag inte angav i första posten:
LaCie
STOL-MINI-HD-Q8081S
ca 7 Gb stor ful o klumpig (gammal)
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Silverlining följer med den nyare hårddiskarna. Kolla https://www.versiontracker.com och se om du inte kan hitta SCSI Probe, den brukar kunna mounta de mesta. Apple gillar inte LaCie mycket, har själv en 160 GB extern disk (firewire) som jag får kämpa med för att få igång.... det ska finnas plugins som gör det lättare för firewire men det funkar inget vidare med Mac OS X.... men skam den som ger sig... kör nu Mac OS X från den disken.
Hör av dig om du inte hittar SCSI Probe, den är gratis så den kan säkert nån av oss maila (be nån så du inte får femtielva stycken :e )