webForumDet fria alternativet

Sendmail

5 svar · 288 visningar · startad av Divine Light

Divine LightMedlem sedan apr. 200233 inlägg

Har sendmail installerat på en RedHat dator. Loggar jag in kan jag skicka epost från pine och även ta emot epost.

Går jag till en annan dator på nätverket, text en windowsdator och ska ta emot post via pop3 går det bra, men jag kan inte skicka post.

En "ps -aux | grep sendmail" visar att sendmail är igång och accepterar förfrågningar.

Men en portscanning visar att port 25 inte är öppen (däremot är text 110 öppen).

Varför kan jag inte skicka brev från någon annan dator och hur ska jag få sendmail att acceptera förfrågningar från en annan dator?

Någon som har en idé?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Någon brandvägg (iptabels/ipchains) installerad?
I såfall får du öppna port 25.

Ingen form av brandvägg körs på datorn

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Installerade RH 7.2 för någon månad sedan, och jag har bestämt för mig att Sendmail var konfigurerad att enbart lyssna på localhost som default. Har även för mig att jag såg någon rad i sendmail.mc som skulle ändra på det.

Kan tyvärr inte vara mer specifik än så. Har inte tillgång till någon Linux-burk f.n. Och jag orkar inte söka på nätet. :)

Det stämmer mkt bra och enligt anvisningarna i .mc filen så kommenterade jag ut den raden.....men bäst jag kollar igen :)

ahhh....vilken gruvlig miss, självklart hade jag kommenterat ut raden, men i .mc används "dnl" som kommentar, inte "#" som jag använde

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
140 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)