webForumDet fria alternativet

Problem med kodtabell

3 svar · 325 visningar · startad av rastapopolus

rastapopolusMedlem sedan mars 200295 inlägg

Kšr Mac OS 9.1 (US). Har dock svenskt tangentbord. Har valt under Špple -> keyboard: swedish. Tog bort allt annat, dvs har endast swedish. Script Šr roman.

Vad Šr script bra fšr? Har svensk Internet Explorer 5.0. Problemet Šr att Œ, Š och š inte ser riktigt klokt ut pŒ hemsidor man besšker. Œ kan tex bli % ena stunden och Û en annan gŒng. NŠr html - makarna kodat de tre extra svenska vokalerna i slutet av vŒrt alfabet med specialkoderna (aumlr; nŒnting, etc) sŒ visas Œ, Š och š korrekt. Fšr att spŠ pŒ det hela sŒ trunkeras orden kraftigt efter vokalen i frŒga, tex "fšrklara" blir "fÛa". Det kan gšra det svŒrfšrstŒeligt ibland. Vad gšra?

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Gå in i systemmappen och ta bort de dubletter du har i mappen Teckenkonvertering. Det har inget med Script att göra (det är bara så att man kan skriva med olika tangentbordslayouter på samma Mac). Du ska ha senaste versionen i mappen... så kolla versionnumren genom att välja äpple-i, sen slänger du bort de äldre versionerna och startar om.

rastapopolusMedlem sedan mars 200295 inlägg

Text Encoding mappen

LŒter lovande det du skriver. Mappen heter fšrstŒs Text Encoding dŒ jag har ett amerikanskt system. Innan jag tar bort dubletterna (det var flera) - har det nŒgon betydelse vilket sprŒk de Šr pŒ? Jag har tex Central European Encodings och Centraleuropeisk kodning, vilket ju Šr samma sak. GŠller det fortfarande att ta bort den Šldsta, oavsett om den Šr engelsk eller svensk?

AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Namnen på filerna tror jag datorn struntar i, det är bara så att användaren ska förstå sig på innehållet i dem. De är i övrigt identiska. Datorn kommer att använda sig av den valda filen så det enda du behöver tänka på är att spara den nyaste versionen. ;)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)