webForumDet fria alternativet

Vektorgrafik

6 svar · 226 visningar · startad av Hall

HallMedlem sedan dec. 2001868 inlägg

Vet att jag kanske postat det här fel!
Men är det någon som vet om det finns något program liknande Illustrator, Freehand till Linux?

Och en liten fråga till! Vilken Linuxdist passar till en novis i Linus?

------------------
Ne auderis delere orbem rigidum meum!

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Ang. grafikprogram så är väl det bästa Gimp, men jag vet inte hur nära det ligger de program som du angav.

Bästa Linuxdisten för newbies borde väl vara Red Hat, vilken är den mest dokumenterade och enklaste (?). Annars är Mandrake och Debian rätt användarvänliga har jag hört. :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something. --

Men är inte Gimp bara pixelbaserat?

Red Hat är nog det som hamnar i burken till sist! Jag har nu hört det på många håll att det nog är det enklaste. Testade iofs Corel Linux för ett tag sedan. Och det var skitlätt att installera det. Tyvärr så kom det aldrig fram någon muspekare bara! Och då blir det ju lite komplicerat att rita :e

------------------

Ville bara berätta att jag installerade Mandrake. Blev väldigt förvånad när den hittade mitt udda Tv kort med en gång. Behövde bara finjustera kanalerna. Detta kort är annars väldigt besvärligt att installera under 2000/XP.

Kunde tyvärr konstatera att Gimp var pixelbaserat :(

Men är det någon som vet om det finns något bra DTP program för professionellt bruk ?

------------------

jsundinMedlem sedan aug. 200086 inlägg

http://www.koffice.org/kontour/

Själv tycker jag att Kontour är lite tamt, det är lite i stil med Gimp vs. Photoshop kanske. Smaksak förhoppningsvis :)

Tack så hemskt mycket! Detta skall jag genast plocka ner och testa! Att det är lite enklare än Illustrator gör inte så mycket! Det skall bara vara en enkel annons.
Tack ännu en gång

------------------

Så nu har jag testat ett knippe grafikprogram! Dessvärre verkar det inte finnas något än som man kan använda professionellt! Men helt klart har programmen i Linux utvecklats i rätt riktning. Ett par år till så..

------------------

[Redigerat av Hall den 24 jan 2002]

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)