hej jag har intstalreat Xfree86 4.01 . på min bärbara. jag anvädner gnome 1.4 . men jag skulle vilja använda blackbox istället.. hur gör man det.?
jag undrar vilken "windows maker" är den som drar mist kraft från burken.
------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??
Blackbox drar väldigt lite kraft... Annars är väl twm väldigt liten och bra - men ful som stryk. :e Okej, om du vill byta till Blackbox från Gnome gör så här:
1. Starta en texteditor (t.ex. xwrite, pico, emacS).
2. Öppna filen .xinitrc som borde finnas i din hemkatalog. Om den inte finns gör det inget, öppna den ändå.
3. Ta bort allting som finns i den.
4. Skriv detta i den:
exec blackbox
Stäng ner X (om det är igång alltså) och/eller starta det igen... Då borde du se Blackbox.
------------------
Serva electiones tuas ut desineris et redi ad investigationem.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
OKI,, jag har laddat hem blackbox i source format och rpm. det är allstå bara att installa det och skriva "exec blackbox" i filen .xinitrc. Men om jag öppnar den från min hemkatalog.. blir det inte så att blackbox enbart körsigång med den anvndaren. ?
// Tackar.. ska testa när jag kommer hem.
------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??
Japp, det gäller bara för en användare. Det går att fixa så att t.ex. Blackbox blir default för alla användare (så att den körs igång om folk inte har en .xinitrc i sin hemkatalog). Jag vet dock inte hur man gör detta. Själv har jag löst det genom att bara kopiera rätt .xinitrc till allas hemkataloger... Eftersom jag bara använder 3 användare så går det bra, men har man fler användare kan det ju bli jobbigt när man vill ändra windowmanager.
------------------
Tja ba igen..
Jag hittade inte någon .xinitrc fil. Så jag skapade en i min hemkatalog. Jag skrev exec blackbox. Det funkade aldeles utmärkt. Några följd fråger.
Hur gör man för att ändra , t.ex. bakgrundbild, mushastighet. Såna här sakger ändras det i blackbox eller i XF86config filen. alltså det med mushastiget.
Sedan så undrar jag, tar XFree86 med kraft än vad, det grafiska gör i windows ? det känns som det .. nu kör jag blackbox, och det suger minne som fan.. ändå. jag har bara kvar ca 2 mb, ram .. och jag har 128 .. Det är liksom värre en vad win2k är.. jag har liksom för mig att linux ska vara lite snålare mot systemet....
kan jag köra gnome proggram i blackbox.?
det kommer nog att dyka upp fler frågetecken ..
nu har det redan dykit upp ett till....
om jag startar en gnome applikatin i blackbox så snurrar gnomeigång I blackbox, hmm, lite snurrigt.. jupp.. det kan ju inte vara så bra..om jag avintalerar allt som heter gnome.. så lär gnome vara borta. men hur blir det då med vissa applikationer.. ???
// XeroX
// XeroX
------------------
[Redigerat av RanXeroX den 31 jul 2001]
Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg linux sväljer ner allt minne man har, utom en liten bit som lämnas ledigt.. minnet används till applikationer, men även till att cacha upp hårddisken så mycket som möjligt bland annat. jag menar, vad gör minne för nytta om det står tomt?
------------------
PeterSign v 2.3.36
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg linux med x flyter lite sämmre än tex win98 men jag har för mig att blackbox för mig inte drar så mycket minne som du säger (får starta upp burken senare och kolla).
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg njae... tyckte väl att peters inlägg lät obekant, inte min men en polares burk, 208mb ram på vilken han "kör ftpd, icq, irc, surfar, dns webserver m.m" bland annat även blackbox.
SysInfo: Linux 2.2.16 | Pentium II (Klamath) 233.870 MHz | Mem: 48/208M 23.2151% Used | Diskspace: 78G Used: 36G | Bogomips: 466.94 | Screen Res: 1024x768 | Procs:70 | | Uptime: 5:28pm up 6 days, 23:22, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00 | eth1: In: 2.696 G Out: 0.378 G
kryptiskt värre ovan, men vi ser ialla fall att 48/208 mb minne används (enligt honom ligger det konstant på ca 45) efter 6 dagars uptime.
killen kör rootlinux (tror det, annars är det slack).
detta ligger ju ganska långt ifrån 2mb av 128 ledigt. säkert att det är blackbox som äter minne?
------------------
"Happiness is being one of the gang." - C. Schulz
(c) 1971 United Feature Syndicate Inc.
[Redigerat av Bitstate den 03 aug 2001]
Många sånadär program räknar bort det minnet som cachen använder...
------------------
Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg kör igång top eller kolla i /proc/meminfo
45 meg låter vcäldigt lite... nån speciell dist?
------------------
PeterSign v 2.3.36
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg tror att grabben kör rootlinux, annars är det slackware (han har två burkar och jag tror han installerade om båda)l... bah.. skärpning - det har jag ju redan skrivit....
------------------
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg nämen.. man lär sig något nytt varje dag...
Mem: 208320K av, 205132K used, 3188K free, 63524K shrd, 4284K buff
Swap: 240964K av, 1868K used, 239096K free 142348K cached
------------------
Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg det låter ganska normalt :)
i top kan du kolla hur mycket X, blackbox och allting använder sammanlagt. vilken fönsterhanterare man har tycker inte jag spelar nån större roll, speciellt om man som du har relativt gott om minne.
------------------
PeterSign v 2.3.36