Red Hat - relaterat:
Om jag har följande rpm:
emacs-20.5a-1a.ppc.rpm
emacs-X11-20.5a-1a.ppc.rpm
emacs-el-20.5a-1a.ppc.rpm
emacs-leim-20.5a-1a.ppc.rpm
Jag installerade genom att:
rpm -ihv emacs-20.5a-1a.ppc.rpm
Rätt? Hur vet jag egentligen vilken av filerna jag ska rpm:a i steg 1?
Man kanska ska lägga alla i en särskild mapp och rpm -ihv *
Nu gjorde jag inte så. Problemet med denna emacs distro för Macintosh PPC är att den är på ngt mysko vis dependent på X11-rpm:et. Man kan använda optionen --nodeps på ett för mig okänt sätt för att rätta till detta. Frågan är, ska man avinstallera först osv? Den beter sig konstigt, när jag försöker rpm -e (avinstallera) säger den att rpm:et inte är installerat. När jag tar rpm -Uhv --nodeps får jag emacs-20.5a... redan installerat. Med rpm -Fhv blir det no packages given for install.
------------------
Anfäkta och anamma
Navegador
Mer info:
Jag kör mkLinux på en PowerBook 5300c. Pga liten hårddisk var jag tvungen att installera utan X windows. Jag har alltid installerat med X windows på PC förut och då klickar man fram ett terminalfönster och skriver emacs så startar det. Inte här. mkLinux motsvarar Red Hat 6.0. Jag har manuellt kompletterat en s.k. base install med rpm:er. Det finns i installeraren (för dem med CD-rom eller större HD) möjlighet att välja workstation, engineering workstation, server, server lite (no x) etc. Jag tog inget och den installerade det som jag manuellt lagt dit (=base install). Det funkar bevisligen. Nog om det.
emacs _enligt_ workstation ska ha:
emacs-20.5a-1a.ppc.rpm
I RedHat/RPMS/ finns det egentligen alla dessa:
emacs-20.5a-1a.ppc.rpm
emacs-leim_el-20.5a-1a.ppc.rpm
emacs-info-20.5a-1a.ppc.rpm
Jag lade emacs-enligt-workstation rpm:er under tmp/minFolder/
Tog bort emacs-X11 (har ju inte X)
körde: rpm -ihv --nodeps *
--nodeps optionen körde jag för att jag hört att annars går det inte. Jag installerade mkLinux server lite utan X förut vilket inkluderade emacs. emacs ville inte starta då heller. Med base install installeras inte emacs. Nu har jag alltså en base install.
Jag skriver emacs vid prompten. Inget händer.
Lustigt: under /usr/bin finner jag emacsclient
Körde: emacsclient
inget händer / startar.
Körde: emacsclient nyFil.txt
Resultat: "emacsclient: can't find socket; have you started the server?"
Vad göra?
------------------
Anfäkta och anamma
Navegador