banneMedlem sedan apr. 200117 inlägg Jag har två diskar, en på 15GB och en på 2GB. För tillfället kör jag win95 på den med 15GB, den andra ligger bara och skräpar. Har tänkt att koppla in den mindre disken och köra linux på den och sätta upp en webserver. Jag har hört att om man partionerar hårddisken så kan man inte köra både win och linux om man vill sätta upp en server. Men nu kör jag med två diskar istället, blir det några problem att köra win och linux då?
Är det helt säkert att man inte förstör något i windows om man kör windows och linux på två separata diskar?
Tacksam för lite nybörjartips om detta...
/Banne
HermanMedlem sedan maj 2001431 inlägg Det ska inte vara ngra som helst problem. Bara stoppa in skivan och installera. Dual boot blir det automatiskt med installationen. Jag kör själv 2 OS och har satt dos (windows) som standard boot.
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Tycker att du ska ha webservern på en separat maskin. För när du kör windows så kommer ju ingen kunna surfa till den.
------------------
-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.1 decoce
GCM/MU/IT$>AT d--- s: a-- C++$ UL P-- L++>++++ E W+++>$ N o-- K- w O- !M V?
PS++ PE- Y+ PGP-@ t+ 5 X+++ R* tv- b++ DI D++ G+ e* h++ r++ y+**@
------END GEEK CODE BLOCK------
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Om du väljer serverinstallation med automatisk partitionering kommer allt att raderas. Detta gäller RedHat. Hur det ligger till med andra distar vet jag inte.
------------------
Den som dricker själv har bara sig själv att fylla
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Beträffande RH så välj custom -> server och manuell partionering med fdisk.
Men jag har för mig att det inte funkar med LILO om Linux partionen ligger på den andra hd:n...utan man vill gärna ha boot partionen inom 1024:e sektorn :q
------------------
Ancilla, face mea laganum!
Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg nyare bios stödjer att ha bootbara partitioner även utanför...
------------------
PeterSign v 2.3.36