webForumDet fria alternativet

Fel i min kompilering..

5 svar · 229 visningar · startad av nanne

nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Jag får detta resultatet när jag försöker omkompilera mina nätverksdrivrutiner. Vågar inte testa riktigt om jag fått det rätt innan nån gett nåt uttalande...

[root@linux dfe530tx+]# kgcc -I/usr/src/linux/include -DMODULE -Wall -Wstrict-prototypes -O6 -c via-rhine.c
In file included from /usr/src/linux/include/linux/sched.h:20,
from /usr/src/linux/include/linux/mm.h:4,
from /usr/src/linux/include/linux/slab.h:14,
from /usr/src/linux/include/linux/malloc.h:4,
from via-rhine.c:99:
/usr/src/linux/include/linux/smp.h:77: warning: `smp_num_cpus' redefined
/usr/src/linux/include/linux/modules/i386_ksyms.ver:28: warning: this is the location of the previous definition
/usr/src/linux/include/linux/smp.h:83: warning: `smp_call_function' redefined
/usr/src/linux/include/linux/modules/i386_ksyms.ver:118: warning: this is the location of the previous definition
In file included from /usr/src/linux/include/linux/sched.h:74,
from /usr/src/linux/include/linux/mm.h:4,
from /usr/src/linux/include/linux/slab.h:14,
from /usr/src/linux/include/linux/malloc.h:4,
from via-rhine.c:99:
/usr/src/linux/include/asm/processor.h:96: warning: `cpu_data' redefined
/usr/src/linux/include/linux/modules/i386_ksyms.ver:6: warning: this is the location of the previous definition
In file included from /usr/src/linux/include/linux/interrupt.h:51,
from via-rhine.c:100:
/usr/src/linux/include/asm/hardirq.h:23: warning: `synchronize_irq' redefined
/usr/src/linux/include/linux/modules/i386_ksyms.ver:138: warning: this is the location of the previous definition
In file included from /usr/src/linux/include/linux/interrupt.h:52,
from via-rhine.c:100:
/usr/src/linux/include/asm/softirq.h:75: warning: `synchronize_bh' redefined
/usr/src/linux/include/linux/modules/i386_ksyms.ver:142: warning: this is the location of the previous definition
/tmp/ccB6UnPO.s: Assembler messages:
/tmp/ccB6UnPO.s:66: Warning: Ignoring changed section attributes for .modinfo
[root@linux dfe530tx+]#

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Har du ett DFE-530TX+? Den använder inte via-rhine drivrutinen, tror den använder tulip eller rtlXXXX (kommer inte ihåg)? Men om du verkligen vill kompilera via-rhine drivrutinen, ta en titt på min guide. Du måste göra några saker för att det skall funka på RH7 (det är väl det du kör?). Det finns också mer info på scyld.com.

[Redigerat av Muzzafarath den 06 mar 2001]

Det är din guide jag kör ju ;)

kör RH7.0 oxå (tyvärr) Men jag ska alltså ta en annan drivrutin? Jag fick för mig att jag var tvungen att kompilera om via-rhine drivrutinen för att den skulle hitta mitt DFE-530TX+ när den letar efter ny hårdvara.

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

Det är din guide jag kör ju ;)

:e

kör RH7.0 oxå (tyvärr) Men jag ska alltså ta en annan drivrutin? Jag fick för mig att jag var tvungen att kompilera om via-rhine drivrutinen för att den skulle hitta mitt DFE-530TX+ när den letar efter ny hårdvara.

Jo, du måste nog använda en annan drivrutin, eftersom DFE-530TX och DFE-530-TX+ är två olika kort. Kan du posta outputten av lspci -v här? (Eller åtminstone det som ser ut att ha att göra med nätverkskortet)

Efter att ha kollat runt lite så ser jag att DFE-530TX+ använder rtl8139 chipset. Kör modprobe rtl8139 och se vad som händer :)

lspci -v hittar mitt kort. Den säjer nåt om VIA technologies och att den använder I/O 6000 och IRQ 11

modprobe rtl8139 säjer att den inte hittar rätt I/O och IRQ.

Nåt mer du behöver veta?

*suck börjar verkligen tröttna på att det inte vill funka*
------------------

- John Perry Barlow

nanne.net

[Redigerat av nanne den 14 mar 2001]

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)