psMedlem sedan juni 2000841 inlägg Jag har inte hållt på speciellt mycket med linux.. _men_ hade tänkt fixa upp ett nätverk här hemma och köra en mail/web/ftp-server med Slackware..
Har hört att det ska vara bra med tanke på bla säkerhet.
Jag vill gärna höra för/nackdelar om Slackware och andra alternativ.
Vad använder ni tex?
------------------
ps » Email » wF framed! :e
Vilken dist som helst går bra. De är alla Linux ;)
Det "speciella" med Slackware är ju att det är väldigt hög kvalitet på paketen i den, Volderding skulle aldrig få för sig att inkludera en snapshot av gcc som inte klarar av att kompilera kärnan i Slackware (*host*Red Hat*host* :e). Den kräver ju också väldigt lite av datorn... T.ex SuSE kräver väl 64 mb RAM för att öht kunna installeras och Mandrake kräver en Pentium medan minimikraven för Slackware är en 386 med 8 mb RAM.
Debian har ju sitt fina package management system och apt-get, vilket betyder att paket kan uppgraderas hur lätt som helst. apt-get install apache och voíla, senaste stabila versionen av Apache, installerade och klar.
En annan bra sak med Slackware är ju att den kan installeras med disketter, vilket gör att datorer utan en cdrom också blir användbara...
[Redigerat av Muzzafarath den 02 dec 2000]
psMedlem sedan juni 2000841 inlägg Har idag införskattat mig en ny dator.. Det är en P75, 82mb ram.. Perfekt! :)
Förutom att hårddisken är för liten.. den är bara på 630 megg.. så jag måste skaffa en lite större iallafall..
Kan va bra att ha en skärm också.. kan bli lite smått jobbigt att installera diverse saker utan skärm.. ;)
Tips på var man hittar en liten skruttig 14" skärm?
------------------
En egen skärm till datorn behövs faktiskt inte. Koppla in din nuvarande skärm till den nya datorn och installera Linux och när du fått nätverket att funka kopplar du in skärmen till din andra dator (den som inte ska vara server) och sedan så sköter du all administration av Linux servern via telnet/ssh... :e
psMedlem sedan juni 2000841 inlägg Ja iofs så låter det som en bra ide.. då blir det inte så trångt i min lilla studentlya heller ;)
Räcker telnet för att jag ska kunna sköta _all_ administration av de olika delarna på min server?
Det finns ju nån slags program som jag kan använda för att logga in på remote och ändå få upp precis hur det ser ut på datorn jag loggar in på.. heter det X-window eller nåt..
Kan jag isf göra allt via remoten som jag hade kunnat göra om jag satt vid datorn, med egen skärm och tangentbord..?
------------------
[Redigerat av ps den 04 dec 2000]
Japp, _allting_ kan göras med hjälp av telnet. Det blir precis som om man sitter vid datorn...
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg [OT]
Kan du verifiera att det _inte_ går att kompilera om kerneln med den gcc som medföljer RH7??[/OT]
VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg Tyvärr, har Redhat i 7.0 skickat med ett beta av gcc - som inte var så bra.
En hårddisk på 630 Meg räcker gott att installer Linux på du får bara undvika att installera allting.
------------------
Nätshoppar du med Igiro ? http://www.igiro.se/
[Redigerat av Vetgirig den 04 dec 2000]
Kan du verifiera att det _inte_ går att kompilera om kerneln med den gcc som medföljer RH7??
Ja. De personer som jag snackat med säger att det inte går, RH säger själva att det inte går (kommer inte ihåg vad jag såg det, men det finns nånstans på redhat.com), jag har sett flera posts på diverse message boards, gcc steering commitee säger också att den version av gcc i RH 7 är en snapshot som inte klarar av Linux kärnan...
[Redigerat av Muzzafarath den 04 dec 2000]
Det finns ju nån slags program som jag kan använda för att logga in på remote och ändå få upp precis hur det ser ut på datorn jag loggar in på
Ja, du kan installera en X-server på din PC (t.ex Hummingbird Exceed) och sedan exportera displayen i Linux till din andra dator:
[root@linux /]# export DISPLAY=10.0.0.33:0
(byt ut 10.0.0.33 till rätt IP till din andra dator).
Starta Exceed och kör sedan t.ex xclock på linuxburken och verifiera att xclock-fönstret ploppar upp på din andra dator.
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
jsundinMedlem sedan aug. 200086 inlägg För att kompilera om kärnan under RH7 kan ni använda kgcc (som är en egcs-2.91.66). Det är bara att ändra på två ställen i Makefile som ligger i roten för kärnan, så gjorde jag iaf och det funkade :)
Läste en intressant(?) artikel på freeos.com om varför RH valde att skicka iväg en gcc-snapshot: http://www.freeos.com/articles/2801/2/11/
PerMedlem sedan dec. 1999503 inlägg En kommentar när det gäller Slackware som server så kan jag bara gratulera till ett klokt val :)
webForum använder sig utav Slackware 7.0, den agerar www/mail/ftp/mysql och inom en framtid även irc och java server.
------------------
- Per
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg [OT]
Muzzafarath, då är det väl bara jag som haft tur då.
Gick iaf alldeles utmärkt att kompilera 2.4.0-test11... ;)
[/OT]
I stand corrected ;)
Det kanske var med 2.2.x kärnor som gcc'n hade problem med... Skit i det iaf ;)