webForumDet fria alternativet

Slackware

3 svar · 438 visningar · startad av Muzzafarath

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Installerade Slackware 7.1 igår... Har inte testat det så mycket, men installationen gick bra (snabbt och lätt). Konstigt nog kunde den inte välja rätt CD enhet att installera från (installationsprogrammet trodde att Slackware CD'n satt i hdd, men där satt en audio-cd). Aja, det vara bara att ta ut audio-CD'n så funkade det bra.

Jag har några frågor om Slackware iaf :)

1. Jag kan inte trycka ^D för att logga ut från skalet (bash), det står nåt i stil med "type 'logout' instead". Mycket störande. Hur fixar jag så att man kan trycka ^D för att logga ut? Jag har märkt att om jag håller inne ^D i några sekunder, då loggar den ut, men jag vill inte hålla inne den så länge ;)

2. När man väl har loggat ut så väntar den i några sekunder innan man kan börja skriva in användarnamnet igen. Detta tycker jag också är mycket störande, hur får jag bort den där störande pausen?

3. Under installationen valde jag fi-latin1.map som keymap, men jag kan inte skriva in åäö (i skalet alltså, i X funkar det utmärkt). Förmodar att det har med den font jag valde vid installtionen. Vilken font passar till ett svenskt tangentbord?

En annan störande sak med installationen var att man inte kunde trycka Page Down och Page Up för enkelt hoppa mellan de olika tidzonsinställningarna ;) Petitesser, jag vet, men ändå, det hade varit mycket enklare att bara trycka PgDown några gånger för att komma till Europe/Stockholm istället för att hålla inne neråt-knappen i några minuter ;)

jockeeMedlem sedan sep. 200024 inlägg

Det ska finnas en svensk keyboard layout, fast man kan som sagt inte välja den vid installation.
Alla dom där filerna ligger på samma ställe (kommer inte ihåg vart), men sök efter fi-latin1.gz så borde du hitta katalogen, där se-nånting.gz finns.

När du hittat katalogen och filnamnet, så ska du bara ändra i start skripten, kommer inte ihåg vilket (har ingen större linuxvana), men sök efter fi-latin.gz (filer som innehåller den textsträngen) i filerna som finns i /etc/rc.d, när du hittat rätt fil skriver du bara in se-nånting.gz istället där det står /usr/kommer/inte/ihåg/fi-latin1.gz så ska det bli bra, hoppas jag. :)

------------------
It is fun to have fun!

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

(Det är /etc/rc.d/rc.keymap som keyboard layout ställs in).

Tyvärr Jockee, att ställa in se-latin1 hjälper inte (se-latin1 är samma som fi-latin1). :(

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Bugg i 7.1, du måste pilla lite själv för att få åäö.
Minns inte vilken fil det var, och sitter inte med den burken nu, men det skall ändras till följande(tagit ur huvet, risk för fel):
keycode 26=aring Aring
keycode 39=odiaeresis Odiasresis
keycode 40=adiaeresis Adiaeresis

[Redigerat av OlleBoop den 20 nov 2000]

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)