webForumDet fria alternativet

Linux server + frågor

5 svar · 424 visningar · startad av Alvar s

Alvar sMedlem sedan mars 2000398 inlägg

Kan man ha en linux server med tex: 10 användare och användarna man skapar på "servern" används på 5 andra datorer som är sammankopplade med servern och delar på internetfarten med serverdatorn? ( användarna ska inte kunna skapas på dom andra datorerna )

Kan man isf skapa lösenorden på dom "vanliga" datorerna och inte på servern?

Vilken distrubution passar bäst om allt det här funkar? ( jag är ganska säker på att det funkar men jag kan ju inte gissa ;) )
----------------------------------------
1: Hur funkar grupperna? Är det olika rättigheter och hur stora är rättigheterna för alla grupper isf?

2: Kan man göra så vanliga användare inte kan ändra några inställningar som: bakgrund, mus fart, drivrutiner etc.. ?

3: Var hittar man "talk" och hur funkar det? Är det ett program som gör att man kan skicka meddelanden i ett nätverk till användare?

4: http://www.datorbokhandeln.com/ | ISBN: 0782125069 | Nån som vet om det är en bra bok? :)
------------------
One technique mastered is better than one hundred sampled.

[Redigerat av Alvar s den 05 nov 2000]

bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg
  1. detta beror ju på vad du tänker köra för OS på klientdatorerna... ska de vara Windowsburkar eller?
    Isf är det ju en del lokala registerändringar + antagligen något trejepartsprogram (om det är Win9x / WinME).

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

Tiden går - gör något vettigt av den !

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

När det gäller din första fråga så finns det flera svar, bl.a. beroende på vilket OS klienterna kör. Samba skall kunna agera domänkontrollant för ett nätverk med Windows-klienter (dock finns inte stöd för W2k i den "skarpa" versionen av Samba). Kär klienterna någon form av *nix kan kanske NIS (NIS+) vara ett alternativ.

Hur funkar grupperna? Är det olika rättigheter och hur stora är rättigheterna för alla grupper isf?

Nu hänger jag inte riktigt med? Kan du utveckla lite?

Kan man göra så vanliga användare inte kan ändra några inställningar som: bakgrund, mus fart, drivrutiner etc.. ?

Kan man säkert, t.ex. genom att ändra ägare på de aktuella konfigurationsfilerna till root, och sätta rättigheterna så att användaren inte kan ändra i den. Men frågan är varför i hela friden man skulle vilja göra det. En av de största fördelarna i *nix är just att alla användare själva kan konfigurera sin miljö in i minsta detalj, utan att det påverkar andra användare det minsta. Se det som en fördel, inte en nackdel. :)

Var hittar man "talk" och hur funkar det? Är det ett program som gör att man kan skicka meddelanden i ett nätverk till användare?

Skulle förvåna mig stort om inte det programmet följer med din linuxdist. Är det inte installerat bör det i.a.f. finnas någonstans på skivan.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

1: Är det nån skillnad på gruppen "adm" och vanliga grupper? Hur hög rättighet är det för varje grupp? Alla får väl inte göra samma sak som "adm" ?

2:

utan att det påverkar andra användare det minsta

Jag trodde att alla inställningar sparades för alla när den sista användaren loggar ut :) ( eftersom jag var root så det kanske inte var så konstigt... :) )

3: Jag hittade "talk" configuration men hur skickar man meddelanden ( var startar man "programmet"? ) ? Är det endast i nätverket isf?

------------------

[Redigerat av Alvar s den 06 nov 2000]

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Är det nån skillnad på gruppen "adm" och vanliga grupper? Hur hög rättighet är det för varje grupp? Alla får väl inte göra samma sak som "adm"?

Med grupper kan man gruppera använadre och styra åtkomst till filer / enheter m.m. gruppvis (man kan t.ex. sätta rättigheterna på en fil så att alla användare i gruppen "staff" har rätt att skriva till den, medans övriga användare bara får läsa). Vilka åtkomster en viss grupp har kan skilja mellan olika distar (jag har inte ens någon grupp med namnet "adm").

Generellt sett på ett unix-system så kan grupperna "root" och "wheel" ha utökade rättigheter. Men vilka dessa rättigheter är går inte att säga generellt. Det beror på hur systemet är konfigurerat (skiljer mellan olika distar).

Jag hittade "talk" configuration men hur skickar man meddelanden (var startar man "programmet"?)

Har ingen större erfarenhet av talk. Prova skriva man talk och se om du får upp en manualsida. För att få reda på var programmet ligger (om det är installerat) kan du prova att skriva whereis talk.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

5: Kan man använda "internet farten" ( det var den bästa formuleringen jag kom på :) ) på en nt dator ( nt server.. ) med Linux? Hur konfigurerar man linux för det isf?

------------------

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)