webForumDet fria alternativet

QuarkXpress och bildblock

6 svar · 283 visningar · startad av Tesa

TesaMedlem sedan jan. 2002133 inlägg

Jag har ett litet problem gällande QuarkXpress och färglagda bildblock. Är det något jag kan ta upp i den här avdelningen eller ska jag vända mig till annan?

------------------
Lyssna inte på vad jag säger, förstå vad jag menar! :)

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Tja, eftersom det finns forum för det mesta utom layout (*hosthost* ;)) brukar jag lägga det i Diverse längre upp i detta forum, men eftersom vi börjat här kan vi väl lika gärna fortsätta? ;)

------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt

Ok...nästa gång hamnar det i diverse då...lovar. :)

Jo, mitt problem, och jag hoppas det finns nån som kan svara, eller nån som kan skicka mig vidare, är detta:

I Quark kan man färglägga en tifbild och bildblock med en tifbild i.

Bekymret är sedan när man/vi ska rippa det!
Färglagd tif kommer ut, men färgläggningen av _blocket_ med bilden i kommer inte med!

Det syns på skärmen, och det kommer ut på vanliga skrivare, men _inte_ när man ska rippa det (därför blir det svårt att förklara för kunden också, för de "ser" ju själva att det funkar hemma/på reklambyrån etc)

Teoretiskt sett så är ju det rätt...bilden ligger över, och så länge den inte är frilagd i photoshop så "täcker" hela bilden den bakgrundsfärgen man valt i blocket.

Nån som förstår vad jag menar? så svårt att förklara...

Är det jag som tänker fel?
Har nån stött på samma problem, eller är det vår utrustning som det är fel på?
Vi har Agfa rip och sättare och ColorCentral OPI.
Jag kom i en dispyt med en kund (reklambyrå) nämligen om det här, och han påstod att de gjort så förut och att det funkar.
Jag påstår att det inte är några bekymmer med själva bilden, men däremot med blocket.
Tyvärr hann jag inte fråga om de provat rippa det på sättare nånstans, eller om de bara skrivit ut det. :(

------------------

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Låter skumt, men samtidigt inte otroligt på nåt sät. Vore det inte smidigast om bilden tas upp i Photoshop och färgas som den ska istället?

Jag vet bara med mig att vi tidningen kunnat färga tiff-bilden i Quark, men då har inte bakgrundsblocket så vitt jag vet också färgats (i en annan färg då). Men det borde ju i rimlighetens namn också gå.

Vi hade nån OKI-rip eller vad den heter.

Usch, rippar förstår jag mig aldrig på, det blir alltid fel. :e

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Jag brukar göra om det i photoshop, men så var det det där med "ripfärdigt från kund" som betyder att man inte ska gå igenom jobbet i onödan utan bara köra på. Sen att börja diskutera vem som gjorde fel etc... suck.
Det vore så smidigt om man kom på vad som var fel, eller om det verkligen är så att det inte funkar!
Tidigare kollade vi allt, bilder, dokumenten etc, men jag har börjat märka en tendens hos många tryckerier, och även hos oss, att står det ripfärdigt så kör de på, och det är inte bra!! Då lär sig inte kunden hur vi vill ha materialet, och vi får ett dåligt rykte för att vi gör dåliga jobb.
(Personligen kollar jag jobben ändå, men får väl sparken så småningom för att jag kostar företaget en massa pengar! :e )

Sist bad vi kunden göra det själv (i photoshop alltså), för att bespara tid, för att han själv vet hur han vill att det ska se ut och så för att det kostar honom mindre.
Men istället tar det längre tid. Tid är också pengar. :OO

------------------

[Redigerat av Tesa den 24 jan 2002]

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Låter väldigt bekant. Nu var det länge sen jag jobbade på tryckeri så jag har blivit lite avdankad. När man jobbar på en tidning så är det ju andra stackare som får ta hand om vad vi redigerare hittar på. :e

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Önskar sannerligen att jag satt i den änden jag också emellanåt! Oj vad idéer man har ibland som man tyvärr måste sumpa för att man _vet_ att det där inte kommer att funka. Vill också vara kreativ!! :)

------------------

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)