webForumDet fria alternativet

Linux/Mac

4 svar · 252 visningar · startad av jme

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Jag har en gammal 486 som har Linux i sig(varför jag frågar detta här är att jag antar att för att man skall kunna besvara denna fråga så måste man kunna lite om Mac). Problemet är att CD-ROM spelaren i PCn är trasig(eller jag får den inte att funka längre iaf) men jag vill installera om Linux på den. Kan jag på nåt sätt använda en nätverks uppkoppling mellan PCn och en Mac? Dvs ha installations-CDn i Macen som sedan PCn kan läsa från?

Det finns ju nåt som heter nfs install under Linux men jag vet inte riktigt hur det fungerar...

------------------
jme

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag kan inget om varken Linux eller PC men jag gissar att du borde kunna fildela CD:n... fast då behöver du nog typ Dave eller PC MacLan för att CD:n ska synas på nätverket.

Annars kanske ett alternativ är att göra en Disk image av CD:n som du för över till PC:n och sedan mountar som om det vore en CD på PC:n även fast din CD i PC:n är trasig.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det kan nog finnas en hel del varianter, men en enkel lösning är att sätta upp en enkel ftp-server på Macen och köra en ftp install från PCn. Då behöver du inte labba med en massa joxigt nätverksbapp.

Exempel på ftp-servrar är t.ex. Rumpus eller BetterTelnet (ja, faktiskt)

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

NetPrezens tror jag ett annat heter... sök på www.versiontracker.com

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

emission: det där var ungefär vad jag ville :)
Var bara inte säker på om det skulle fungera.

Trevligt!

------------------
jme

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)