Jag skulle säga följande:
*Basilisk emulerar en gammal 68K-Mac (68020 eller 68030, 68040, d.v.s Quadra klarar den knappt).
De system som kan användas till Basilisk är framförallt System 7.5.3 och 7.5.5. Mac OS 8.1 är ostadigt i den emulatorn (men går som en dröm på min Quadra 610).
System 7.5.5 distribueras gratis av Apple, Mac OS 8.1 är en kommersiell produkt. Du behöver 7.5.3 till 7.5.5.
Eftersom Basilisk emulerar en gammal Mac (instabiliteten med 8.1 visar att den inte riktigt klarar Quadra utan snarare Mac II/IIx,IIcx,IIci,IIfx,IIvx,IIvi,IIsi m.fl behövs en ROM-fil från en så gammal Macintosh.
Det är *tekniskt omöjligt* att använda en ROM-fil från en PowerPC-bestyckad Mac (d.v.s Macar från 6100 och framåt). Hur det är med en Quadra vet jag inte, men det kanske går.
Du måste alltså göra följande för att få det att fungera:
*Skaffa en begagnad Macintosh II:a med 68030 (IIci fram till IIvx 32-bits ren).
*Ta en ROM-dump på den Macen (du får inte använda den samtidigt som Basilisk av juridiska skäl!)
*Installera Basilisk och ROM-dumpen.
*Ladda ner System 7.5.3 och 7.5.5 från Apple.
*Installera dessa och kör.
OBS!! Med en ROM-fil från en Mac II:a fungerar inte Mac OS 8.1 eftersom det kräver en Quadra. Det betyder också att webbläsare etc som kräver 040/Mac OS inte fungerar.
Det nyaste du kan köra är med andra ord 7.5.5 och Netscape 4.04 (har kört det på en Performa 460/20/160 med 33 Mhz 68030).
Vill du köra 8.1 måste du ROM-dumpa en Quadra, men det är en instabil kombination i Basilisk och kräver att du köper en 700, 610, 650, 660AV eller 840AV (ex).
Jag har en rejäl Mac-flotta och skulle ev. kunna ta en diskussion om ROM-dumpning av begagnade Macar via mailen.
Detta betyder inte att jag har tänkt bryta mot någon upphovsrätt utan att jag i.s.f beskriver procedur etc för Filisia.
Vill du få mer information om detta med Basilisk kan du maila mig på:
mattselindmark@mac.com
------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker