Rename *.* -> *0.* i OS X

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr T
    Medlem
    • 2007-05-30
    • 1147

Rename *.* -> *0.* i OS X

Tänker lägga till siffran 0 (noll) bakom alla filnamn och vill veta hur man gör det enklast på mac. Hade jag suttit med dos hade jag skrivit
    Code:
    ren *.* *0.*
    Borde finnas en liknade konfiguration i linux

Sitter nämligen med ca 2000 bilder från 2 kameror som jag nu vill ändra ordning på och även lägga in mellanbilder osv.. Tänker därför göra om löpnummer ordningen till "tiotal" genom att lägga till en 0;a på alla filnamn. (Gammalt C64 basic trick ju som fortfarande funkar fint )
    Ska sortera dom i bättre ordning i iPhoto senare, men börjar sortera dom på detta sättet.
    ---------------
    http://fun.axplock.com
    Ett gott skratt förlänger livet
  • Danne V
    Medlem
    • 2006-08-02
    • 7685

You need to rename many files? Renamer is a batch file renaming app for macOS and Windows that allows you to rename lots of files quickly and conveniently.

Tidigare (gratis?) version: http://wfco.de/macosx/Renamer4Mac
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

Comment

• colione
      Forumtekniker
      • 2001-06-13
      • 3386

Hmm, detta blev lite intressant. Mac OS X saknar kommandot rename, vilket finns till linux, vi får därför hemmahacka en lösning med loopar och mv. Observera att jag nu förutsätter jag att det inte finns något whitespace i filnamnen! Observera också att jag i den ena loopen går igenom filerna från högst till lägst (fallande), för att minimera risken för filöverskrivningar. Skulle kameran ha fått för sig att ha döpt bilderna till FOO_1.jpg och vid tiotal FOO_10.jpg finns risken att filerna skrivs över om man döper om i stigande ordning. Är däremot bilderna numrerade med nollor innan talen behövs inte det skyddsnätet.

Följande är testad på 2000 sekventiellt numrerade filer som heter DSC_0001.jpg till och med DSC_2000.jpg, inte direkt din testdata, men den är testad ivf. .

Om du vet med dig att dina filer är numrerade med begynnande nollor ā la min testdata kan du köra den här i terminalen:
      sh:

for file in *; do name=${file%%.*}; ext=${file##*.}; mv -i "$file" "${name}0.$ext"; done

Vet du inte om den har begynnande nollor är den här säkrare att köra:
      sh:

for file in $(ls -r); do name=${file%%.*}; ext=${file##*.}; mv -i "$file" "${name}0.$ext"; done

Flaggen -i till mv-kommandot innebär att mv kommer att ställa en fråga till dig om den ska skriva över en fil som redan finns.
      Min alldeles egna directory listing.

Comment

• bassebhu
        Moderator
        • 2001-11-20
        • 4028

Kör det medföljande programmet Automator så fixar du det där på en minut
        bassebhu - din kompis bland kompisar

Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
        eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

Rapportera till bassebhu

Comment

• Mr T
          Medlem
          • 2007-05-30
          • 1147

colione: Med tanke på att mina filer grå från IMG_3640.JPG till IMG_5209.JPG så ska det inte vara några problem.
          Min undran blir dock, kan jag bara skriva in denna raden rakt in i terminalfönstret eller vad ska jag göra med den ?

bassebhu: ? Automater ?
          ---------------

Comment

• colione
            Forumtekniker
            • 2001-06-13
            • 3386

Ja, kopiera och klistra in och trycka på enter.
            Min alldeles egna directory listing.

Comment

• muskot
              Medlem
              • 2002-01-13
              • 7705

Originally posted by Mr T
              bassebhu: ? Automater ?

Programmet ingår i OS X.
              Break a rule!

Comment

• Mr T
                Medlem
                • 2007-05-30
                • 1147

colione - Funkar toppen ! Tack !

muskot - Provade som snabbast, men då man måste sätta sig in i programmet för att få det att funka med flera filer så får det vara. Jag har ju redan en fungerande lösning för denna gången.
                ---------------

Comment

• Lasp
                  Medlem
                  • 2000-07-29
                  • 10197

Passar på att tacka. Har aldrig använt Automator tidigare, då kunde mitt liv ha varit lite mindre arbetsamt. Tack för tipset säger Lasp
                  Livet är kort och Nu!
                  Läs mera!
                  !?

Comment

• bassebhu
                    Moderator
                    • 2001-11-20
                    • 4028

Originally posted by Danne V
                    Tipsades för övrigt om i MacWorld precis nyligen:

Kostar dock.

Automator är inte svårt och kan göra ännu mer
                    Bra att det löste sig iaf.
                    bassebhu - din kompis bland kompisar

Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
                    eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

Rapportera till bassebhu

Comment

Working...