webForumDet fria alternativet

Vilken distribution?

4 svar · 595 visningar · startad av überfuzz

überfuzzMedlem sedan apr. 2006409 inlägg

Jag satt och skrev lite i en tråd, på ett annat forum, angående operativsystem. Det började som en tråd om säkerhet. En del förordade Mac andra Microsoft. Själv kör jag suse 10.3 och trivs bra med det. Någon frågade varför jag körde just suse och inte ubuntu. Slump sa jag och berättade hur det kom sig. (För några år sedan var det flera kommuner som rensade bort Microsoft från sina burkar. De skulle köra något som då hette suse, nu opensuse i mitt fall. Det gjorde mig nyfiken och jag bytte bort mitt gamla Linux.) Så jag kan väl inte säga att det var ett medvetet val mer än det att jag blev påverkad av min nyfikenhet.

I alla fall kom jag att fundera på det. Vad kör ni för distributioner och varför just den? Fördelar/nackdelar?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Kul avart och underskrift du har. Det passar OpenSuse.
Det är ju bra spritt i Tyskland.
Man skall välja den distribution som löser ens problem och som kompisarna har!
Det finns inget entydigt svar på denna eviga fråga.
Jag testar och kör, mest XP en del Vista, kollar en mängd distributioner av Linux och känner nog att fedora9 nu är så mogen att den kan konkurera mot Vista.
Det är inget dåligt betyg.
På min Mac har jag ubuntu 8 under VmFusion så det finns saker att bläddra i.
Så svaret på din fråga är vad vill du verkligen göra?
Vilket forum var du inne på?
Har du kollat in https://www.linuxportalen.se ?
Nog med frågor, kom med svaren på dessa säger Lasp

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Körde Gentoo ett par år, övergick för någon månad sen till ubuntu på server... (linux är inte redo för desktop ännu...)

yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg

Jag kör opensuse 10.3, KDE just nu. Vet inte riktigt varför, men för mig känns det lätt och bekvämt. Det enda som jag stör mig på är att det tar ganska lång tid att installera/avinstallera program i yast då skitet ska ladda in massor av saker som tar en himla massa tid, men det kan man ju stå ut med, men bättre det än att jag t.ex i dem flesta debian baserade distributioner kan knappt installera operativsystemet p.g.a att default upplösningen är för låg så knapparna inte syns så jag måste flytta alla paneler till sidan för att ens ha möjlighet att kunna trycka på knapparna. Och sedan när det är väl installerat så måste jag manuellt ställa in upplösningen. Sedan fungerar det ypperligt en stund och jag går ifrån datorn så sätts skärm släckaren på. Inget fel med det förutom att muspekaren sedan är borta/dold o jag måste starta om datorn för att få fram den igen.

überfuzzMedlem sedan apr. 2006409 inlägg

Lasp skrev:

Kul avart och underskrift du har. Det passar OpenSuse.
Det är ju bra spritt i Tyskland.
Man skall välja den distribution som löser ens problem och som kompisarna har!
Det finns inget entydigt svar på denna eviga fråga.
Jag testar och kör, mest XP en del Vista, kollar en mängd distributioner av Linux och känner nog att fedora9 nu är så mogen att den kan konkurera mot Vista.
Det är inget dåligt betyg.
På min Mac har jag ubuntu 8 under VmFusion så det finns saker att bläddra i.
Så svaret på din fråga är vad vill du verkligen göra?
Vilket forum var du inne på?
Har du kollat in https://www.linuxportalen.se ?
Nog med frågor, kom med svaren på dessa säger Lasp

Det jag vill göra är ju att använda en fungerande datorn, inga krascher alla Microsoft etc. Det blir enklare och enklare användning egentligen. Nu för tiden kodar jag lite hemsidor php/html. Program som jag kör oftast: Firefox, kate, Gimp, filezilla, yast, openoffice.

Kopete - Chatt, msn irq icq och allt vad det heter.
Firefox - webbläsare
Gimp - Rit, bildbehandling
Filzilla - ftp
Yast - uppdateringar, ladda hem nya program, etc.

Faktum är att det jag gillar mest är stavningskontrollen i opensuse. (Jag vet det finns säkert i alla os.) Var jag än skriver en text kollas stavningen. Tex den här texten jag skriver nu.

Jag kommer inte ihåg vilket forum det var, men det var inte ett linuxforum. Det borde jag kolla, men eftersom jag aldrig haft problem så har jag aldrig känt något behov av att fråga saker där.

Berätta nu vad som är så bra med feodora och ubuntu. Vem vet jag kanske får lust att köra någon av dem ett tag. Min inställning till datorn på senare tid har gjort att jag varit nyfiken och testat Mac:ar, men än har det inte sagt klick.

143 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)