ProtonMedlem sedan okt. 2000242 inlägg Hej,
Jag försöker sätta mig in i om man måste ha en boot loader eller ej? Finns det tillfällen då man inte behöver en boot loader? Hur är det om man bara kör Linux på hdd behövs GRUB eller LILO då? Om man blandar Windows och Linux antar jag att en boot loader behövs, eller? Kan någon reda ut det hela?
Hälsningar
Johnny
HakanSMedlem sedan dec. 2002529 inlägg Det behövs alltid en "bootloader".
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg även "windows" har en bootloader
Så om man installerar t.ex. Fedora ensamt på en hdd och väljer att inte installera en boot loader kommer den inte att starta? En startdiskette beshövs?
Hälsningar
Johnny
Tjenare Proton .. min gamle klasskamrat.. =)
Som de redan har nämt behövs alltid en boot loader för att starta opertivsystemet. De har ett rätt så coolt projekt på G, linux bios, där de har hackat ihop ett eget bios, ska starta en dator lika snabt som en handdator, bara några sekunder. Har inte själv testat det, måste ha ett bios som stödjer det.
Sjävl så kör jag FreeBSD, de har också en boot loader, men om man bara kör FreeBSD på maskinen så märks det inte av på samma sätt som när man kör t.ex lilo (nu var det ett tag sen sist, de kanske har ändrat så man inte behöver se lilo vid uppstart).
Jaja.. bara lite extra info, vet inte om det gav något ..
// Micke
Man tackar! All info är bra och ha. ;-)
//Johnny