PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg Hej
Har en gammal dator som jag ska gr om till en MySQL server och tänkte mig då använda någon linux version. Problemet är att jag inte kan nått om linux och enda erfarenheten jag har av det är att jag hade mandrake installerat i en kvart typ innan jag gav upp ;)
Så, allt den kommer att användas till är alltså som MySQL server, vilken dist ska jag använda? Har sett att det finns distar som är till för endast vissa saker som t.ex. htpc och liknande, kanske finns någon som är till för att bara fungera som databas?
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Det enklaste är nog att du fortsätter med mandrake eller som dom numer heter mandriva.
Vid installationen kan du tala om att den skall vara en databas-server och använda mysql.
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg Hittar inget ställe jag kan ladda ner Mandriva på, nån som har en fungerande länk? Har ett par skivor med Mandrake 9.0 men antar att de inte är så aktuella längre ;)
EDIT:
Hittade denna nu men det är Limited Edition, vad är det för skillnad?
Måste man ladda ner alla skivor (eller dvn:n som jag antar innehåller alla) eller räcker det med mini-versionen och så laddar den ner det man behöver vid installationen?
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg Nä, det blir windows 2000 istället.
Om det kommer en avnändarvännlig version av linux nån gång så kanske jag kan tänka mig att gå över, nu är det knappast värt det.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Många Linux distributioner finns att ladda ner från sunet's ftp-server, inklusive mandriva.
Limited edition är deras gratis version, fullt tillräckligt för att köra mysql servern på.
Om man har en hyffsad närverkskoppling så kan man göra installera över nätverk och då laddas endast dom program/paket man behöver ned från sunet.
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg Jo jag hittade det men fattade inte mycket så det fick bli windows iallafall. Känndes inte som att det var värt att lära sig bara för detta. Om det nån gång kommer en anledning till att gå över helt så får man väll ta och lära sig hur det funkar.