OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg Allå!
Nu vill jag och bror min prova Linux. Vi var lite inne på Ubuntu som tydligen skall vara användarvänligt (vi har aldrig jobbat med Linux innan, men det skall bli ett sant nöje att minska MS-beroendet) och har nu fått upp ögonen för Kubuntu, som tydligen skall vara än mer användarvänligt.
Lite frågor dårå:
- Är Kubuntu ett bra första val?
- Jag har en nyare bärbar dator (Amd Turion 64, WLAN etc.). Hur väl kommer det finnas drivrutiner till min dator?
- Kommer alla mjukvaror (ex Firefox, Opera, OOo, MySQL med PHP (bye bye asp)) för Linux fungera på samtliga Linux-varianter?
- Jag börjar att installera Linux på en separat partition (har använt mig med XFDisk), räcker 2 Gb till att börja med?
- Vilket filsystem används och vad heter formateringsverktyget i Linux?
- Några andra bra tips att tänka på?
OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg En sak till, det pratas mycket om KDE i samband med Kubuntu, är det en variant av Linux?
HakanSMedlem sedan dec. 2002529 inlägg
Oputres skrev:
- Är Kubuntu ett bra första val?
Kan ärligt inte säga om det är ett bra val. Men isig är de flesta linuxdistarna ett bra val ;) men om man bara vill testa linux och är osäker på om man vill ha det intsallerat, så rekommenderar jag varmt Knoppix 4.0 Live CD. Behövs ej installeras endast mata in cdn och prova på. :)
Oputres skrev:
- Jag har en nyare bärbar dator (Amd Turion 64, WLAN etc.). Hur väl kommer det finnas drivrutiner till min dator?
När det gäller bärbara datorervet jag av att det kan bli lite krux. Men kan inte säga säkert i nu. Har bara hört lite här och där.. :)
Oputres skrev:
- Kommer alla mjukvaror (ex Firefox, Opera, OOo, MySQL med PHP (bye bye asp)) för Linux fungera på samtliga Linux-varianter?
Ja de skall fungera på samtliga linuxdistar.
Oputres skrev:
- Jag börjar att installera Linux på en separat partition (har använt mig med XFDisk), räcker 2 Gb till att börja med?
2GB skall räcka, dock vet jag inte hur de står till när man vill ha grafiskgränssnitt. För de brukar kräva loads of space. :) men men.. de med grafiskt installationssystem brukar säga om det är för lite utrymme eller om mer krävs.
Oputres skrev:
- Vilket filsystem används och vad heter formateringsverktyget i Linux?
Du kan använda en rad av olika filsystem i linux:
EXT
Ext 2
Ext 3
ReiserFS
JFS
XFS
Där EXT3 och ReiserFS, därav eftersom Ext3 och ReiserFS är journalförande filsystem.
Oputres skrev:
- Några andra bra tips att tänka på?
- Ta reda på de mesta om din skärm, grafikkort, mus, tangentbord. Man vet aldrig när man behöver använda sig av den infon. :)
- Var aldrig rädd för att fråga om problem uppstår, lätt hänt när man inte är van vid LInux, bara installationen av program kan göra att man får spader i bland. :)
OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg Ja men nu blev det ju jobbigt. Jag provade köra Knoppix Live men där var det något fel vid laddningen. Då provade jag Kubuntu Live CD och efter 10 minuters laddning har jag nu kommit till en slags dos-variant där jag förväntas skriva något. Det står ubuntu@ubuntu:. Vad skriver jag för att ladda det grafiska gränssnittet?
Oputres skrev:
Ja men nu blev det ju jobbigt. Jag provade köra Knoppix Live men där var det något fel vid laddningen. Då provade jag Kubuntu Live CD och efter 10 minuters laddning har jag nu kommit till en slags dos-variant där jag förväntas skriva något. Det står ubuntu@ubuntu:. Vad skriver jag för att ladda det grafiska gränssnittet?
du kan testa med följande kommando:
startkde
om de nu inte funkar och du får felmeddelanden i form av
"Cannot start kdepersonalizer" eller något sådant, så är det bara att avbryta den raddan med fel meddelanden som loopas fram med Ctrl + c
du kan även prova med startx och sen startkde och se om du får något felmeddelande..
har inte testat ubunts live cd.. men knoppix live cd är behändig om du sen vill installera det på hårddisken.. då är det bara att skriva knoppix-installer i ett terminalfönster och följa instruktioner. :)
tänk på att när du skapar linux swap så skall de vara 2xRAMMINNET, om du gör en hdinstallation. :)
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Unbuntu använder Gnome och Kubuntu kör KDE som skrivbordsmiljö. I övrigt är de i princip identiska.
/R
Om du kör Ubuntu är det bara att starta en terminal och skriva "sudo apt-get install kubuntu-desktop", så har du Kubuntu.