webForumDet fria alternativet

Safari och Firefox segar

Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD

5 svar · 533 visningar · startad av jme

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Vågade inte posta denna tråd på 99mac. ;)

Jag kör med både Safari och Firefox på min bärbara iBook (10.3.9/640 MB RAM).

Jag är van med att scrolla med pilarna i webläsaren.

På min iBook så går det olidligt långsamt och det hackar så in i helvete mycket.
Drar jag rllningslisten med musen så går det ryckigt.

Har ni Mac-ägare samma problem? Visst, min iBook är inget fartmonster men lite surfande borde den ju klara av. ;)

Är Firefox för Mac dåligt portat?

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det spelar nog ingen roll vad du har för Mac, scrollning på Mac är aldrig snabbt av anledningen att ska hinna se så att säga. Det är alltså en inlagd broms. Använd fn-tangenterna tillsammans med piltangenterna på din iBook och kör med fn+pg dn när du vill scrolla en sida i taget, eller fn+end för att komma till slutet av dokumentet.

Hmm, t ex aftonbladets och expressens hemsidor går olidligt långsamt att scrolla.

Det hackar ordentligt. Sen av nån orsak får jag badbollen rätt så ofta på just _DESSA TVÅ_ sidor.

Kan man på nåt sätt kringgå bromsen? Jag vill scrolla normalt. :)

mwinMedlem sedan okt. 2001551 inlägg

Kolla så att du har senaste versionen av flashplayer för osx.. version 8. (vanligt att reklam på aftonbladet och expressen är i flash) De tidigare versionerna har varit rätt så långsamma och dåliga.

mwin: det ska jag kolla upp. Tack!

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Det finns ett plugin till FireFox som dödar all reklam. Har inte testat den men jag har hört att just aftonbladet blir väldigt mycket trevligare då. AdBlock Tror jag den heter.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)