webForumDet fria alternativet

SuSe och root

3 svar · 219 visningar · startad av tronez

tronezMedlem sedan juli 2001728 inlägg

Tjena,

Installerade nyss SuSe 9.1 för att testa lite, installationen går smärtfritt, fyller i mitt root lösenord osv.

När jag sen har loggat in på systemet och ska försöka fixa igång internet så frågar den efter root lösenordet, ok, fyller i EXAKT samma som jag fyllde i under installationen, men icke, den säger att det är fel lösenord.

Har installerat om det två gånger, det blir samma fel varenda gång, den hittar inte mitt root lösenord..

Vad har jag gjort för fel?

frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg

Har du testat att logga in som "root" i systemet?
Blir det samma fel med lösenordet då?

Det kan inte vara så att du kör med annan tangentbordslayout under installationen än den du använder dig av i det färdiga systemet, så när du försöker skriva in ett tecken under installationen så blir det nått helt annat än du tänkt dig.

Exempelvis:
Trycker du på bindestreckstangenten "-" när du har amerikansk tangentbordslayout så skrivs det ett "/" tecken.

Så det kan hända att du tror att ditt lösenord är: hej-hopp
När det i själva verket är: hej/hopp

tronezMedlem sedan juli 2001728 inlägg

nja löste det, jag vet inte vad det var men, när jag installerade om för 3:e gången så använde jag inte några siffror i lösenordet, och då funkade det

Vet inte varför det gjorde susen :q

SteamMedlem sedan juli 2003169 inlägg

Kan vara något fel på ditt tangentbord kanske eller att du valde fel typ av tangentbord under installationen?

Bara funderar lite här...men bra att det löste sig. I vilket fall som helst sådant ska inte lösas genom att ominstallera ett operativsystem.

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)