webForumDet fria alternativet

boota rätt

5 svar · 325 visningar · startad av supinum

supinumMedlem sedan feb. 2003115 inlägg

nu har jag tankat ner Mandrake 10.0 på min mac och brännt CD-skivor för installation på min pc.
När jag slänger in MandrakeCDn i burken så kan jag välja alternativet 'install mandrakelinux' väljer jag det så kommer det upp ett fönster med rubriken REBOOT:

Yoru machine will be rebooted now and Mandrakelinux will be installed on your computer....

Och så kan man då OK:a eller Cancelera.
Om jag OK:ar så blinkar fönstret 'REBOOT' till några gånger och sedan kommer omstarten. Och när maskinen startat så startar den i XP igen.
Kan jag på något sätt tvinga maskinen att boota från CDn.
(CDn funkar utmärkt på andra maskiner)

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Gå in i PC:ns BIOS setup och ändra till att han ska starta från CD.

hm... hur tar jag mig till BIOS setupen? (har för det var nåt man gjorde under uppstarten, stämmer det?)
Jag är inte så hemma på pc så du får väldigt gärna vara överdrivet detaljerad. :)

Jaha det var ju inte så svårt! F8 testade jag med och det gav utdelning direkt!

SteamMedlem sedan juli 2003169 inlägg

Precis när du startar din dator så får du antagligen ett meddelande vilken tangent du ska trycka på för att komma åt BIOS. BIOS är alltså datorns hjärta. Där sköter du alla inställningar för din hårdvara, I/O mm. Om du inte är bekant med BIOS pilla inte för mycket.

På min burk är det "delete" knappen men det kan variera allt beroende på vad du har för burk. Alltså när du startar om ditt system testa att trycka på "delete" knappen precis när din dator startar om. Vänta inte lika länge som när du trycker in "F8" för då är det redan försent.

Tack! ska testa.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)