webForumDet fria alternativet

Problem med installation av FBSD

7 svar · 268 visningar · startad av Peeer

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Hilfe!
Försöker mig på att installera fbsd igen. Har tankat ner skiva 1 och 2 och bootar datorn med skiva 1 i. Men precis efter att datorn börjar läsa från skivan så startar den om. Texten nedan visas i max en halv sekund innan rebooten körs. Några ideer om hur jag ska lösa det här?

CD Loader 1.01

Building the boot loader arguments
Lookiing up /BOOT/LOADER... Found

Det är Fbsd 5.2.1 jag försöker installera.

Hmm, provar just nu att boota med disketter och det verkar fungera än så länge. Återkommer om (när?) det börjar strula igen. :OO

/r attans heller. Bootade med kern.flp och mfsroot.flp och allt verkade frid och fröjd. Därefter började den att rabblar en enorm mängd text (som jag inte kan läsa). Verkar vara samma text som upprepas hela tiden. tips?

Tog några screenshots (fotade med kamera :OO) och fick fram lite av texten som snurrade förbi

vm_fault: pager read error, pid 1 (susinstall)
size: 36864, resid: 36864, a_count: 36864, valid:
nread: 0, reqpage: 0, pindex: 483, pcount: 9
pec_getpages: (md0) I/O read failure: (error=5) bp 0xc25dbe18 vp

Saknas möjligen lite i slutet/början på varje rad, men det kanske säger någon något?

Well.. Efter att ha gått över till 4.9 och bytt bootdisketter ett antal gånger så verkar det vara något på gång här nu. Vi får hoppas att det löser sig :)

Värsta enmanstråden det här. :OO

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Jag har totalmissat den här tråden. Hur gick det?

Jodå. Vet inte riktigt vad det var som strulade för jag fick göra ett antal upplagor med bootdisketter innan det tillslut fungerade. Hade dessutom bara en diskett (fick leta igenom hela huset innan jag hittade den :OO) som jag hela tiden fick skriva över med nästa image. Lyckades tillslut komma in i installationen och dessutom slutföra den.

Jag lyckades dock aldrig boota datorn med skiva. Lite jobbigt.

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Vad är det för hårdvara i burken? Inklusive cd-rom osv.

http://www.dealtime.co.uk/xPF-IBM_PC_300_XL_6588_88200UK Det står inget på utsidan av cd-läsaren och burken står så dumt till att det inte är smidigt att öppna den heller. Ska ta reda på modell nästa gång jag orkar dra ner den från hyllan.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.ca5a5675
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)